Close

Personal shopper voor voetballer: 'Soms bestellingen van 20.000 euro'

04 maart 2020 06:03 / Nieuws
Milan en Mick Mulders vragen aan elke speler die ze iets verkopen een shirtje. "We hebben er inmiddels zeker honderd."
Milan en Mick Mulders vragen aan elke speler die ze iets verkopen een shirtje. "We hebben er inmiddels zeker honderd."
E Exclusieve kleding doorverkopen blijkt een lucratieve business, zo bewijzen twee Nederlandse ondernemers maar weer eens. Hun klanten zijn bekende voetballers als Steven Bergwijn en de Brazilianen Willian en Douglas Costa. "Toen ik een paar schoenen aan Boateng verkocht voelde dat wel echt als mijlpaal."

Milan Mulders (24) uit Roosendaal werkte in een kledingzaak en zag zijn werkuren steeds verder teruglopen door minder klandizie. "Toen bedachten mijn broertje Mick (21) en ik: waarom beginnen we geen service om de exclusieve kleding naar de klanten toe te brengen?"

Eerste klant was Jetro Willems

Ze maakten een Instagram-account aan, fbymm, en postten als eerste een foto van een paar Balenciaga's, een populair schoenenmerk onder voetballers. "Een week later kregen we een appje van Jetro Willems, toen de linksback van PSV, of we die Balenciaga-sneakers konden brengen naar het trainingscomplex. Zo is het balletje gaan rollen."

Vijf jaar later hebben ze meer dan vijfhonderd klanten: bij elke club in Nederland en zelfs daarbuiten. Chelsea, Fenerbahçe en Barcelona. Sommigen zijn zelfs goede vrienden van ze geworden, zoals Ömer Bayram van Galatasaray. "Toen ik een paar schoenen aan Boateng verkocht voelde dat wel echt als mijlpaal."

Brengen ze de kleding altijd bij ze langs? "In 95 procent van de gevallen sturen we het op, maar als het een grote bestelling is dan brengen we het langs, omdat het maar tot een bepaald bedrag verzekerd is." 

Milan op de foto met een van zijn klanten, de Braziliaanse voetballer Willian Borges da Silva van Chelsea.
Milan op de foto met een van zijn klanten, de Braziliaanse voetballer Willian Borges da Silva van Chelsea.

Voor 20.000 euro aan kleding

Want het komt weleens voor dat een voetballer voor 20.000 euro aan kleding bestelt en dan wil je niet dat het zoekraakt. "Als we het langsbrengen, berekenen we dat wel door", zegt de ondernemer. "Net als hoe ver we moeten reizen om het kledingstuk op te halen." Want daarvoor moeten ze vaak naar Parijs, Milaan of Londen.

Daar zit ook meteen het verdienmodel: in Nederland zijn er een stuk minder exclusieve winkels dan in de buurlanden. Zo telt Dior slechts drie verkooppunten. "En bij elk verkooppunt ligt van elk shirt maar één maat: S, M, L en XL. Zo houden ze het exclusief." Omdat de voetballers geen tijd en zin hebben om zelf in de rij te staan sturen ze de personal shopper, en betalen ze graag voor de marge. 

Mick Mulders op de foto met Douglas Costa van Juventus FBYMM
Mick Mulders op de foto met Douglas Costa van Juventus FBYMM

Aantallen personal shoppers

Dat ze niet de enige zijn die hiermee hun brood verdienen blijkt ook uit de cijfers van de Kamer van Koophandel. Waren er in 2014 nog 109 personal shoppers, in 2020 zijn er al 184 geregistreerd: een toename van ruim 70 procent.

De marge die de doorverkopers pakken verschilt per product. Als voorbeeld noemt Milan de Louis Vuitton Multi Pochette tas, een kleine bruine tas met het bekende LV-logo en een brede schouderriem. "Die is overal uitverkocht, maar willen ze dan graag wel hebben. Hij kostte 1250 euro in de winkel, maar die koop je nu voor 2000 euro over van een reseller, en wij verkopen het weer voor 2750 euro."

Kaylean nadat hij de Diorshirts had afgeleverd bij PSV'er Bruma.
Kaylean nadat hij de Diorshirts had afgeleverd bij PSV'er Bruma.

Via-via werkt het beste

Ook bij Kaylean Walle (29) begon de business via-via. "Ik zat in de klas met keeper Jeroen Zoet. Via hem kreeg ik contact met Steven Bergwijn, en via hem kreeg ik weer Donyell Malen en Denzel Dumfries als klant." Kaylean verkoopt samen met zijn tweelingbroer Kanrick onder de naam Yournephewkw2 via Instagram. Het zijn concurrenten van Mick en Milan van FBYMM, en ze komen ook uit Brabant. 

De marge die ze pakken is per kledingstuk verschillend. "Het ligt wel aan het item wat we verkopen. Die Dior-shirts zijn nu heel populair en exclusief. Hier is daarom ook veel vraag naar. Ik kreeg een appje van Bruma, de linksbuiten van PSV, dat hij er vijf wilde hebben. Die kopen we en bezorgen we dan bij hem thuis."

De markt uitbreiden

Ondertussen proberen ze hun klantenkring nog wat uit te breiden door ook kleding voor vrouwen te shoppen, maar dat blijkt toch moeilijker te verkopen. "De voetbalvrouwen zijn vaak al dagelijks in de stad en vinden het leuk om te shoppen," zegt Kaylean.

Ook Milan kan beamen dat het moeilijker is. "De mannen weten wat ze willen, vrouwen willen graag eerst kijken, passen en vriendinnen om advies vragen, want het gaat om veel geld."

Eva Segaar