Close

Open de modewereld

23 april 2020 02:04 / Samenleving
H H&M staat op 1 in de lijst met meest transparante modebedrijven. Volgens Fashion Revolution geeft het Zweedse concern het meeste inzicht in de omstandigheden waaronder hun kleding geproduceerd wordt en hoe belastend dat is voor de makers en het milieu.

In de modewereld gaan schoonheid en lelijkheid vaak hand in hand: de mooiste kleding, gemaakt op de meest nare manieren. Kinderarbeid, vervuiling, verspilling, dierenmishandeling, het komt allemaal op grote schaal voor. Maar het lijkt wel alsof de kledingbedrijven - door de lange productieketen - zelf ook niet altijd weten hoe hun producten precies vervaardigd en vervoerd worden. Laat staan dat hun kopers het te horen krijgen en dus een geïnformeerde keuze kunnen maken.

Daarom publiceert actiegroep Fashion Revolution sinds een paar jaar de Fashion Transparency Index, een ranglijst van 250 van de grootste modebedrijven op volgorde van hun transparantie. Daarmee is overigens niet gezegd dat de bedrijven die de meeste openheid van zaken geven, ook echt het meest mens- en omgevingsvriendelijk bezig zijn. Maar de gedachte is natuurlijk wel dat bedrijven op deze manier gedwongen zijn zich te verdiepen in wat er achter hun collecties schuilgaat, die wetenschap ook met hun publiek delen en daardoor ook bewuster gaan produceren. 

Top 10

De meest transparante modebedrijven van 2020:

1. H&M group (H&M, & Other Stories, Arket, Monki, Weekday)
2. C&A
3. Adidas/Reebok
4. Esprit
5. Marks & Spencer
6. Patagonia
7. VF Corp (The North Face, Timberland, Vans, Wrangler)
8. Puma
9. Asos
10. Nike, Inc. (Nike, Jordan, Converse)

De bedrijven werden beoordeeld op hun openheid op 220 afzonderlijke punten, van dierenwelzijn tot gelijke behandeling van mannen en vrouwen, van loon- en werkomstandigheden tot de distributie. H&M group was op 73 procent van de punten transparant en Nike, Inc, de hekkensluiter van de top-10, in 55 procent van de gevallen.

Als je daaruit concludeert dat er nog veel zwarte gaten zijn, heb je het bij het juiste eind. Het gaat natuurlijk niet om 10, maar om 250 grote spelers. Heel veel bedrijven - het luxe Max Mara of Bally bijvoorbeeld, maar ook Mexx en Pepe Jeans - blijven in de index hangen op precies nul procent transparantie.

Tegen The Guardian zegt Sarah Ditty van Fashion Revolution dat de belangrijkste take away van de ranglijst voor klanten is dat een groot deel van de merken überhaupt geen informatie openbaar maakt over hun productieproces en leveringsketen -  "of omdat ze geen prioriteit geven aan deze kwesties of omdat ze achter de schermen best goed bezig zijn, maar dat niet delen."

Het van oorsprong Nederlandse C&A staat op de 2e plek in de Transparency Index
Het van oorsprong Nederlandse C&A staat op de 2e plek in de Transparency Index

Volgens Ditty zijn er steeds meer consumenten geïnteresseerd in de ethische en duurzame kant van mode. Door in ieder geval de informatie openbaar te maken, kunnen zij zich makkelijker verdiepen in waar ze wel en niet willen kopen.

De duistere kant van de mode werd maar eens extra onderstreept in 2013, toen een fabriek in Bangladesh instortte en 1134 mensen omkwamen. Daarop volgde veel verontwaardiging en mooie plannen, maar uiteindelijk veranderde er weinig. En nu de coronacrisis is uitgebroken, blijkt eens te meer dat de zwakke plekken in het systeem nog niet zijn gerepareerd: duizenden kledingmakers in armere landen zijn in één klap hun inkomen kwijt. Dat transparantie ook niet zomaar alles oplost, bewijst C&A: nummer 2 op de lijst, maar een van de bedrijven die met de uitbraak van de coronacrisis ineens gedane bestellingen afzegt of zelf geproduceerde orders niet meer betaalt.

Er is dus nog een flinke slag te slaan in de modewereld. Maar met de Fashion Transparency Index in de hand én even goed googelen naar de meest actuele ontwikkelingen, kunnen wij als shoppers misschien wel beter inschatten waar we het liefst ons geld uitgeven.

Peper Hofstede

LEES MEER OVER