Close

Deze twee vrouwen zetten modder om in iets moois

29 juni 2020 10:06 / Carrière
J Jong en ambitieus: dat zijn de meiden van Waterweg. Met hun bedrijf in bagger waren ze runner-up bij de 25 onder 25 van Sprout, en met hun vernieuwende idee helpen ze iedereen: van de belastingbetaler tot de aarde. Wij spraken ze over hun droom om overbetegelde steden duurzamer én slimmer in te richten.

“Wat wij doen, is de bagger die uit alle waterwegen in Nederland gehaald wordt, gebruiken om een waterpasserende tegel te maken,” legt Wies van Lieshout (26) uit. Samen met haar partner Eva Aarts (22) startte ze Waterweg op, een bedrijf dat voortkwam uit hun aanmelding voor - en winst van -  de Blue City Circular Challenge. “Daar kregen we een opdrachtgever die ons vroeg iets te doen met de reststroom bagger, en zo geschiedde.”

Een duurzame oplossing

Maar wat bedoelen ze nou precies met die reststroom bagger? Gelukkig krijgt van Lieshout die vraag wel vaker en kan ze het inmiddels haarfijn uitleggen. “Elke zeven jaar wordt er een laag van de bodem uit alle waterwegen van Nederland gehaald. Dit doen ze bij rivieren, kanalen, sloten, noem maar op. De reden dat ze dat eruit halen, is omdat anders al die waterwegen dichtslibben, en dat is niet de bedoeling.”

'Het vervoer en de opslag van bagger kost veel geld en is niet duurzaam'

Het mengsel van de bodem van die rivieren of kanalen bestaat uit organisch materiaal, zand, modder, klei en soms ook wat vervuiling. En nadat het is opgegraven, moet al die bagger ook nog ergens heen vervoerd worden. Volgens van Lieshout en Aarts ligt daar een probleem. “Vooral in steden is het vervoer en de opslag van de bagger enigszins problematisch. Het moet naar een depot, vaak buiten de stad, en dat kost veel geld. Ook wordt het niet duurzaam gebruikt, wat ook weer meer geld kost. Degene die voor de kosten opdraait, is de belastingbetaler.”

Hun oplossing is simpel: ze maken waterpasserende tegels van alle bagger, en gebruiken die om de straten mee te bedekken. Omdat ze waterpasserend zijn, kan regenwater door de tegel heen de grond in trekken, anders dan bij de tegels die nu in de straten liggen. “We wonen alle twee in Rotterdam, een stad waar overbetegeling een bekend probleem is,” zegt van Lieshout.

“Als het heftig regent, dan kan het water niet weg vanwege de stenen. Het loopt het riool in, wat overbelast raakt. Dat zorgt ervoor dat de straten blank staan en alles overstroomt, en dat kunnen we met onze steen voorkomen.” Hun tegel kan op die manier teruggeven aan de stad: met de zogenaamde ‘open structuur’ van de steen kan het water weer netjes in de grond zakken. “Op die manier houd je gelijk het grondwaterpeil op een goed niveau: het water belandt immers in de grond en niet in het riool. Als het dan een keer heel erg droog is, dan kunnen de plantjes in de buurt gebruik maken van die reserves.” Dubbel winst dus: geen overbelaste riolen én een blije aarde.

It’s a man’s world

Van Lieshout heeft een achtergrond in Industrieel ontwerpen, en haar compagnon in Economie en Politicologie. “We vullen elkaar dus goed aan!” Ze lacht. “Alles wat ik niet leuk vind, vindt zij juist interessant en andersom. Dat zorgt voor een goede dynamiek.” Het is een opvallend stel, en ze laten vooral in de depots de hoofden nog weleens draaien. “We gaan regelmatig naar een baggerdepot. Daar krijg je van die gele kaplaarzen met stalen neuzen toegeschoven – duidelijk mannenschoenen – en wachten dan weleens in een bouwkeet op degene waar we mee hebben afgesproken. Daar zit je dan, tussen de naakte vrouwenkalenders en filterkoffie!”

'Bagger was niet onze eerste levenspassie'

Gelukkig vinden de mannen die ze tegenkomen het vooral erg leuk om de twee vrouwen vooruit te helpen. “Je ziet veel verbaasde gezichten, en ze vragen vaak of we wel op het juiste adres zijn. Ik denk dat het in ons voordeel werkt: we doen het totaal anders, en we zijn ook anders dan de gemiddelde persoon die daar werkt. Maar we worden met open armen ontvangen.”

Dat ze ooit een bedrijf in bagger zou hebben, had van Lieshout niet verwacht. “Bagger was niet onze eerste levenspassie, maar inmiddels zitten we regelmatig met onze handen in de modder te ploeteren. We hebben het leren waarderen!”

En met resultaat. De eerste pilot van Waterweg vond plaats in Delft en komende oktober begint de eerste aanleg van een straat in Rotterdam: 40m2 zal dan bedekt worden met de speciale tegels van Waterweg.

Waterweg was samen met de waterfilters van Aquablu runner-up achter juridisch zoeksysteem Bluetick in de 25 onder 25 van ondernemersplatform Sprout. Hier lees je er alles over.

Marije Roorda