Close

Waarom goede bh's zo duur zijn (en de bijpassende slipjes ook)

07 oktober 2020 02:10 / Nieuws
Koopjesjagers bij de jaarlijkse fabrieksverkoop van lingerieketen Hunkemöller.
Koopjesjagers bij de jaarlijkse fabrieksverkoop van lingerieketen Hunkemöller.
B Bij de Hema kun je voor nog geen 10 euro een 2-pack bh's kopen. Stap een lingeriespeciaalzaak in, en je bent voor één exemplaar het tienvoudige kwijt. Dat niet alleen: de bijpassende string is in verhouding ook behoorlijk prijzig.

Waarom betaal je voor die stukjes stof met elastiek zoveel geld? Is het puur voor de naam, of kost het daadwerkelijk ook meer om een PrimaDonna-slip te maken dan een van Hunkemöller?

Katoen is katoen

Wat betreft luxere slips en strings zijn er twee redenen dat je meer betaalt: de kwaliteit van de stoffen en de manier waarop die stoffen worden gebruikt, vertelt Fabienne Zwanenburg, jarenlang eigenaresse van een lingeriewinkel in Amsterdam en inmiddels onafhankelijk lingerie-expert. "Voor luxemerken worden bijvoorbeeld vaak duurdere kantsoorten gebruikt."

"Je zou denken: katoen is katoen, maar dat is niet zo. Merken in het hoge segment gebruiken alleen de katoendraden waar geen bolletjes aan zitten. De resten daarvan worden weer gebruikt voor goedkopere kleding en beddengoed." Met lycra, dat in veel ondergoed zit, werkt het net zo. "Daar zit echt kwaliteitsverschil in."

Meer marge?

Daar komt bij dat je ook voor de reststof betaalt. "Een kanten randje achterop zo'n dure string wordt daar op een bepaalde manier opgezet, waardoor de rest van dat stuk kant niet meer gebruikt kan worden", aldus Zwanenburg. 

Het is niet zo dat er in de prijs van een slip meer marge verwerkt zit. "Althans, dat heb ik in de winkel nooit zo ervaren met leveranciers", zegt Zwanenburg. Wel heeft ze hen vaak gevraagd waarom er niet gewoon twee soorten slips bij een bh worden geproduceerd.

"Eentje die bijpassend is qua stof en ontwerp en een goedkopere variant die er gewoon bij past. Nu is de prijsverhouding helemaal zoek als je een bh koopt van 90 euro en daar twee slips van 65 euro per stuk bij wilt kopen, wat de meeste vrouwen toch wel willen." 

Voor de prijs van een goede bh kun je ook, zeg, een spijkerbroek kopen. Maar een spijkerbroek bestaat vaak uit maar vijf tot vijftien onderdelen, die ook nog eens binnen afzienbare tijd in elkaar worden gezet in een fabriek.

Betere pasvorm

Zwanenburg: "Een duurdere bh bestaat uit veel meer stukjes, er zit veel meer opbouw in. Een bh van bijvoorbeeld PrimaDonna heeft al 46 stukjes, een van Hunkemöller heeft er minder. De opbouw van zo'n bh is heel anders, met de beugels, de bandjes, de zijpanden. De pasvorm wordt er een stuk beter door - en dat moet ook wel, voor dat geld."

Er zijn nog meer redenen waarom een bh relatief veel stof kost en tijd om te maken. Zo wordt bij duurdere bustehouders het patroon van de stof gespiegeld en dat betekent meer snijafval dat niet kan worden gebruikt. Ook maakt het uit of de patroondelen uit de stof worden gestanst of gelaserd. 

Winkelketen Zeeman komt met een parfum van 4,99 euro

Dat is een fractie van wat de geurtjes van luxemerken kosten. Maar hoe groot is de markt van parfums? En is daar geld mee te verdienen?

Wel de goede maat kopen

Veel geld dus voor een stukje stof dat je ook nog eens niet ziet. Waarom zou je er dan toch zoveel geld aan uitgeven? Zwanenburg ziet het liever als een duurzame dan een dure aankoop.

"Een goede bh kost veel geld, maar je krijgt er wel veel meer uitstraling door. Vrouwen zijn zich daar vaak niet zo bewust van, terwijl ze wel veel geld uitgeven aan de kapper of pedicure. Een goedkopere bh die je nooit draagt, die is pas duur." 

Daar plaatst ze wel graag een belangrijke kanttekening bij. "Je bh kan nog zo duur en sexy zijn, als je niet de goede maat koopt, heb je er nog niks aan. Dan kun je beter een goedkope variant in de goede maat kopen en dragen." 

Wat het schuift voor de zaak

Wat houden lingeriezaken nou over aan een bh van 100 euro? Het hangt er vanaf of de bh bij een keten verkocht wordt, of bij een zelfstandige ondermodezaak. "In het laatste geval is de marge ongeveer 48 procent", zegt sectorbankier Dirk Mulder van ING. "Bij een filiaalbedrijf als Hunkemöller ligt de marge eerder tegen de 60 procent, omdat zij door de hele keten bezitten."

Van deze marge gaan de operationele kosten nog af, zoals huisvesting en personeel. Een mkb'er met een ondermodezaak zal uiteindelijk zo'n 8 euro overhouden van een bh die voor 100 euro in de winkel ligt. Of ietsje meer, denkt Mulder. In de gemiddelde marge op ondermode zitten namelijk ook artikelen als pyjama's en herenondergoed verwerkt. De marges daarop zijn wat lager dan op lingerie.

Malin Kox