Close

Ondernemers in zoetigheid (en charme): Het Koekemannetje

03 december 2020 03:12 / Ondernemers
Alain en David - Het koekemannetje
Alain en David - Het koekemannetje
I In de Amsterdamse Negen Straatjes staan twee compagnons, Alain en David met hun eigen koekjeszaak. Met een hart voor ondernemen, een vroeg begonnen liefde voor koekjes, hebben zij het perfecte recept gevonden. Een aandoenlijk verhaal waarvan het glazuur bijkans van je tanden springt.

Alain Leons (29) en David Vorst (21) zijn trotse eigenaars van hun eigen koekjeswinkel. Hun liefde voor de zoetigheid ontstond elf jaar geleden, toen Alain nog de oppas was van kleine David en ze samen koekjes bakten. Dat ze het bakken zo’n decennia later professioneler zouden aanpakken, dat hadden beide mannen nooit verwacht. “Ik heb toen niet met een negenjarige een businessplan geschreven”, lacht Alain. Maar hoe ging het dan wel?

'We voelden dat we het gewoon moesten doen'

Een passie voor ondernemen is bij beiden mannen met de paplepel ingegoten. Alain is afkomstig uit een ondernemersgezin en studeerde marketing. “Ik had altijd de ambitie om een eigen zaak op te starten, maar wilde wachten tot ik iets vond waar ik echt in geloofde.” David’s familie had altijd al winkels. “Opa en oma hadden een sigarenwinkel en mijn moeder had een lunchttent.” David wist maar al te goed hoe leuk zo’n verzamelpunt voor familie en vrienden kan zijn. Dus toen de mogelijkheid daar was, stapte hij samen met Alain in het winkeleigenaar-schuitje.

Plan de campagne

Het balletje ging rollen toen vorig jaar november het pand waar David naast woonde in de Negen Straatjes, een kek winkelgebiedje in het centrum van Amsterdam, leeg kwam te staan. Het contact tussen oppas en kind was gebleven, en ook de liefde voor koekjes was niet overgewaaid. “David zat nog midden in zijn rechtenstudie, dus kon zelfstandig niet iets starten”, geeft Alain aan. Maar toen hij het voorstel van zijn jongere maat hoorde, stond Alain juist te trappelen om eraan te beginnen. De marketeer had al een beetje geproefd aan het ondernemerschap door zich te storten op meerdere projecten. “Maar dat ene project waar mijn hart lag, dat had ik nog niet gevonden. Tot het idee van de koekjeswinkel. Werken vanuit een passie met iemand die je goed kent? Het is ideaal.” Zelf een zaakje beginnen is natuurlijk best een stap, maar toch waren er weinig twijfels bij beide heren. David: “We voelden dat we het gewoon moesten doen.” 

Een koekje van Nederlandse bodem met de perfecte combi tussen een smeuïge doch knapperige structuur miste volgens de mannen nog. Terwijl dit soort cookies overal ter wereld te verkrijgen zijn. Zij sprongen met hun bedrijfje in het gat wat de koekliefhebbers op de Hollandse markt zagen. De naam van hun winkel was snel gekozen. “M’n moeder noemde ons altijd al de koekemannetjes”, vertelt David.

Het perfecte koekje

Het bedrijfsplan lag er, maar er was nog wel werk aan de winkel. Toen ze vroeger koekjes bakten waren alleen zij zelf en naaste familie de jury. “Eigenlijk smaakten ze toen nergens naar”, lacht Alain. Maar een koekjeswinkel valt en staat natuurlijk bij het perfecte koekje. “We zijn in de weer gegaan met een Kitchen Aid,” vult David aan “tot we het allerlekkerste koekje - vinden we zelf - van Nederland hadden bedacht.” Na veel trial and error waren ze volgens David ‘fucking blij’ dat het koekje zo’n goede structuur had.  “Nu maken we elke ochtend vers deeg in onze eigen winkel”, vertelt Alain. Alle koekjes worden met 100 procent natuurlijke ingrediënten met de hand gemaakt.

'Ons product is wel echt instagrammable'

“Wij willen geen geld verdienen ten koste van onze planeet”, staat er met trots op de website van de winkel. Zowel in het recept van de koekjes als in de verpakking staat duurzaamheid op nummer één, zeggen de mannen. Aan de wegwerpverpakking komt geen plastic te pas. En om verspilling tegen te gaan krijg je als je hun oudroze koektrommel weer meeneemt, 10 procent korting op je volgende koekjes aankoop. De eerste keer dat dat gebeurde, vonden ze geweldig: “Er kwam een vierjarig meisje onze winkel binnen om haar trommeltje te laten vullen.” Een scène die zo in een kerst-reclamespotje kan. 

Authentiek Amsterdams

Amsterdammers zullen in de etalage het iconische radje herkennen, waar veertig jaar lang de tandenborstels van de Witte Tandenwinkel in hingen te shinen. Het zorgt voor een herkenningspunt en binding met de buurt. “En dat was ook ons doel, om echt iets toe te voegen aan de buurt”, laat Alain weten. “Naast ons zitten jongens met een friettent, ook die geven echt het Amsterdamse lokale gevoel.”

“De Negen Straatjes, daar horen Amsterdammers te komen”, vult David aan. “Dat er veel internationale dingen komen, dat is zonde.” De jongens vinden het voor hun eigen zaak dan ook geen ramp dat er in deze tijden weinig toeristen komen, ze staan hun mannetje. “Wij weten niet beter, want we gingen pas open nadat corona al een feit was, én wij richten ons toch meer op lokaal publiek.” Zowel uit Amsterdam, als uit andere Nederlandse windstreken krijgen ze genoeg klandizie. 

Ook bij veel influencers zijn de mannen populair. Op de vraag of daar, hintend op Alain’s marketing achtergrond, een doordacht plan achter zit, is het antwoord: “Wij hebben niet mensen met veel volgers benaderd, maar ons product is wel echt instagrammable.” Er kwam geen social media campagne aan te pas.

En nu? Verder groeien? Franchises? Een nieuwe zaak? Er zijn in ieder geval wel ambities om het wat grootschaliger aan te pakken, zo gaan ze binnenkort door heel Nederland verzenden. Ze werken nu met een koekmannetje of 20, maar zijn niet perse van plan om nog een filiaal te openen: “De charme is de plek. Juist dat het zo kleinschalig is maakt het leuk.”

Stella Aalderink