Close

Wat ik had willen weten voordat... ik influencer werd

22 februari 2021 01:02 / carrière
H Hindsight is 20/20 zeggen ze wel: achteraf weet je het allemaal zo goed. Kennis waar je zelf niks meer aan hebt, maar waar je een ander wel mee kan helpen. Daarom vragen we in deze rubriek aan ervaringsdeskundigen: wat had je graag eerder willen weten? Deze week gunt influencer Jamie Li ons een kijkje in de keuken van haar sociale media-bestaan.

Influencers: je ziet ze sinds het startschot van de coronacrisis misschien wel vaker dan je grootouders. Ze ‘grammen, vloggen, bloggen, delen en posten zich een slag in de rondte ter ons aller vermaak. Ze stellen zichzelf vrijwillig tentoon op Instagram, Youtube en TikTok en kiezen daarmee voor een publieker-dan-publiek bestaan. Volgers genieten mee met jaloersmakende vakanties, smullen van shoppings hauls, mukbangs of food diaries en zitten al popcorn etend op de eerste rij als een relatie strandt.

En dat is exact hun verdienmodel: ze hebben een plekje verworven in het dagelijks bestaan van een hele hoop Nederlanders en plukken daar de vruchten van. Ze staan zó dichtbij onze belevingswereld, dat een tip of advies uit hun mond aankomt als een suggestie van een goede vriendin. Daar maken bedrijven gretig gebruik van: ze betalen grof geld om hun auto, keukenmachine of schoenenlijn via die digitale ‘vrienden’ in ons winkelmandje te krijgen. Influencer-marketing is al jaren booming en de markt groeit nog jaarlijks met zo’n tien miljard dollar. Ka-ching.

Influencer en auteur Jamie Li Fo Sjoe (33) draait al even mee in het wereldje. Ze is journalist van origine, maar koos de vrijheid van het sociale media-bestaan. Op Instagram en YouTube maakt ze haar bijna 140.000 volgers en abonnees deelgenoot van alle facetten van haar leven: van haar gezin en een bezoekje aan de nagelstudio, tot haar zwangerschap en de buikwandcorrectie die volgde. Maar net zoals bij iedereen gaat er nog zóveel meer schuil achter de juice waar we ons op social media gulzig aan laven. Jamie doet voor ons een boekje open en deelt adviezen die zij voorafgaand aan haar influencer-carrière ook graag had gekregen.

1. Begin én blijf authentiek

Zo bezien klinkt een job als die van Jamie voor een leek als een gewiekste methode om snel geld in het laatje te brengen. Nu blijkt dat tóch even anders te zitten: “Er bestaat geen gouden formule om Instafamous te worden, maar de gedachte ‘Hoe krijg ik veel volgers en verdien ik veel geld?’ is mijns inziens absoluut niet het ideale startpunt”, meldt Jamie. Volgers willen jóu leren kennen, niet een kunstmatig perfect plaatje met winstoogmerk – uiteindelijk prikken veel mensen daardoorheen.

Ga dus voordat je met je smoel op sociale media staat bij jezelf te rade wat jij wil toevoegen aan het Influencer-landschap. Wat wil je geven? Wat maakt jou uniek? Waar gaan je ogen van glimmen? “Het plezier en de authenticiteit die daarmee gepaard gaan, brengen je vanzelf tot een mooi volgersaantal. Bovendien worden die mensen enthousiast van jóu, niet van je masker”, drukt Jamie ons op het hart.

'Iedereen kan tegenwoordig een plekje in die online jungle veroveren'

De belangrijkste groeistrategie die ze zelf altijd heeft toegepast is simpelweg lol hebben in wat ze doet: “Ik heb van jongs af aan de behoefte gehad mijn verhalen en gedachten te delen. Dat begon met een dagboek en Hyves, later werd dat journalistiek, sociale media en – als kers op de taart – mijn boeken. Achteraf gezien is dat met mijn karakter een heel logisch pad geweest.”

En als je dan eenmaal succes hebt op het wereldwijde web, is het zaak om dat vast te blijven houden. Maar hoe blijf je relevant in een tijd waarin influencers als paddenstoelen uit de grond schieten? Dat is bepaald geen sinecure: “De mogelijkheden op sociale media zijn oneindig. Iedereen kan een account aanmaken en een plekje in die online jungle veroveren. De concurrentie is moordend. Maar ik geloof er heilig in dat het ook hier weer die authenticiteit is die je erdoorheen sleept. Zolang mijn content boeiend is en ik persoonlijke en professionele groei weet te combineren, zit ik goed”, verzekert Jamie ons.

2. Die diepgang graaf je zelf

Ze heeft zelf lange tijd met veel plezier als redacteur bij grote lifestyle-magazines gewerkt, maar wilde meer op persoonlijke titel gaan schrijven: “Ik had op een gegeven moment een column bij Beau Monde, dat smaakte naar meer.” En zo geschiedde: ze dook dieper in het bloggen en maakte later ook van sociale media haar professie. Momenteel een lucratieve job, maar haar journalistieke hart blijft hongerig naar meer inhoud: “Er zit natuurlijk een kern van waarheid in het vooroordeel dat influencen oppervlakkig is. Het is hard werken, maar ik mis die diepgang op momenten ook. Dan krijg ik een briefing over een nieuw product en realiseer ik me: ‘Jeetje, ik zou nu ook gewoon een documentaire kunnen maken.’”

Influencen is leuk, maar je moet dus zelf de inhoudelijke slingers ophangen

Want aan het eind van de dag draait Instagram nu eenmaal meer om memes of mooie plaatjes, dan om maatschappijkritiek. Al is het volgens Jamie aan jezelf om te bepalen of je meegaat met die tendens: “Bij mogelijke samenwerkingen denk ik altijd heel actief mee over het concept: hoe kunnen we dit toffer maken? Hoe creëren we een goede invalshoek en gaan we voorbij aan een gortdroge foto op m’n feed? Het is niet alsof ik daar dan meer geld aan overhoud, maar uiteindelijk hebben de klant en mijn volgers er honderd keer meer aan - en kan ik mijn creatieve ei kwijt”, vertelt ze.

Influencen is leuk, maar je moet dus zelf de inhoudelijke slingers ophangen. En als dat lukt, is het wel degelijk een feest. Dat zijn de momenten waarop Jamie in haar handjes knijpt met een baan als de hare: “Ik heb een klus gedaan waarin mijn journalistieke achtergrond naadloos samenging met een campagne: ik creëerde het concept, deed redactioneel werk en zat uit enthousiasme tot drie uur ‘s nachts te editen.” Maar ze heeft ook vaak genoeg een dikke cheque afgeslagen omdat ze die creatieve ruimte níet kreeg: “Dan pas ik gewoon. Wil een klant een jaknikker die precies doet wat hij zegt, dan moeten ze maar een model of acteur inhuren. Al mijn content, ook gesponsord, moet ‘Jamie’ zijn: dat is immers waarom mensen mij volgen.”

3. Scroll met mate

‘Je werk mee naar huis nemen’ gaat wel héél letterlijk op in de carrière van een influencer. Anything’s an office, zolang je je laptop of telefoon tevoorschijn kunt halen. Dat kan uitdagend zijn, want wanneer sta je nog écht ‘uit’? Bijkomend voordeel is de vrijheid en flexibiliteit van haar baan – voor Jamie misschien wel het grootste pluspunt. Zo weet ze het moederschap van twee kleine kinderen met deze veeleisende job te combineren. Ze kan editen aan de keukentafel, terwijl het kroost zich in dezelfde kamer met speelgoed vermaakt.

Maar ze past wel op: ze kan zich niet veroorloven om de ganse dag in dat digitale wereldje te kruipen. “Toen m’n oudste een jaar of 2 was, dacht ik: dat ding moet vaker uit, want ik wil een aanwezige moeder zijn. Soms ben ik met m’n telefoon bezig en denk ik: misschien denken ze wel dat ik telefoonverslaafd ben. Zij kunnen natuurlijk niet echt bevatten dat dat gewoon mijn baan is”, vertelt ze.

Ze heeft al tijden vrijwel alle notificaties, meldingen, piepjes en biepjes uitstaan

Het echte leven is bovendien vele malen leuker: “Als je constant op social media zit, ben je aan een stuk door naar anderen aan het kijken. Dat hersenloze scrollen kan hartstikke lekker zijn, maar ik leg de focus liever op m’n eigen leven”, aldus Jamie. Daarom plant ze voor zichzelf vaste momenten in waarop ze mag toegeven aan die guilty pleasure. “Als je die momenten bewust kiest, laat je het je niet allemaal overkomen”, meent ze. Zelf heeft ze al tijden vrijwel alle notificaties, meldingen, piepjes en biepjes uitstaan: wel zo rustig.

4. Heb een plan B

Soms laat zoontje Lenny (7) zich ontvallen dat hij ook wel een eigen Youtube-account zou willen hebben, net als mama. “Dan is mijn eerste gedachte: no way. Ik wil hem behoeden voor de narigheid die mensen te pas en te onpas op het internet spuien”, zegt Jamie resoluut. Bovendien is een succes bij een carrière als influencer allesbehalve een gegeven: er moet altijd een plan B zijn.

Waar kinderen vroeger een toekomst als dokter, dierenarts of zangeres ambieerden, wil de jongste generatie niets liever dan beroemd zijn op TikTok of Instagram. Jamie zou hen graag een wijze les van haar vader willen meegeven: “Hij zei altijd: ‘Je diploma is je eerste vriendje’ en daar sluit ik me volledig bij aan. Je moet altijd een skill hebben waarmee je je eigen broek op kan houden. In mijn geval is dat journalistiek.”

'Je hebt geen garantie op een comfortabele carrière'

Kinderen moeten volgens haar zeker worden vrijgelaten om te doen wat ze leuk vinden, maar een flinke dosis realiteitszin is geen overbodige luxe. “Of de Instagram-bubbel ooit barst, weet ik niet. Maar het kan natuurlijk altijd dat specifiek jóuw bubbel barst. Je hebt geen controle over hoe je content wordt ontvangen: je hebt geen garantie op een comfortabele carrière. Of überhaupt op succes, for that matter”, benadrukt Jamie.

5. Al ben je nog zo zelfverzekerd, je gaat geheid op je bek

Als iemand weet hoe het is om publiekelijk een grote bak stront over zich uitgestort te krijgen, is het Jamie wel. In 2018 haalde ze ineens alle headlines toen een quote uit haar net uitgekomen boek Sexy, but tired. But sexy. viral ging - en niet op de positieve manier. Ze schreef dat je als vrouw soms nu eenmaal zin moet maken in seks: “Mannen moeten hun zaad kwijt. Het zaad moet eruit. Is de zak eenmaal geleegd, dan heb jij de man terug waar je voor hebt getekend. Dan is-ie weer leuk en gezellig.” Had ze dat achteraf gezien anders aangepakt? “Nee, zeker niet. Ik had het nu precies zo gedaan.”

Toen de shitshow zich voltrok, ontpopte Jamie zich naar eigen zeggen tot haar bloedeigen ramptoerist: “Ik bleef maar kijken naar de constante stroom aan negativiteit. Daar word je niet beter van, dat weet ik, maar het zit nu eenmaal in mijn natuur. Het is onwijs verleidelijk om al die reacties na te lopen”, openbaart ze. Al houdt ze zich sindsdien wel verre van Facebook en Twitter: “Daar begeven zich de allergrootste trollen, dus mij niet gezien.”

Met een baan als influencer word je bij tijd en wijlen omgetoverd tot publieke schietschijf. Je verdient je brood met je eigen naam, gezicht en leven en maakt jezelf daarmee extreem kwetsbaar voor kritiek. Álles is persoonlijk en dat kan resulteren in pijnlijke momenten. Jamie heeft daarvan haar fair share gehad, maar is er uiteindelijk tig keer sterker uitgekomen: “Vroeger kon ik heel teleurgesteld zijn als views of likes tegenvielen en dan is het heel logisch om dat op jezelf te betrekken: ze vinden míj niet leuk. Gelukkig is dat nu helemaal anders: zolang ikzelf achter het product sta, is het goed.”

En de momenten dat de gemene opmerkingen haar wél raken, staat ze zichzelf dat rotgevoel ook toe: “Je mag je best even kut voelen, zolang je jezelf ook weer uit dat nare gevoel kan halen. Je moet een dikke huid hebben of op je handen zitten”, vertelt Jamie. De Amerikaanse zelfhulpschrijver Wayne Dyer helpt haar uit dat slop: “Dan lees ik een paar pagina’s uit zijn boek Niet morgen maar nu en lukt het weer. Hij leert me dat hoe langer je ergens bij stilstaat, hoe groter dat gevoel wordt. Dat inspireert me om lak te hebben aan andermans ongevraagde mening.”

Annemieke van Straalen

LEES MEER OVER