Close

Een receptioniste die ook broodjes serveert, de bedrijfskantine verandert

23 april 2021 03:04 / Nieuws
Als we blijven thuiswerken, verandert ook de bedrijfskantine.
Als we blijven thuiswerken, verandert ook de bedrijfskantine.
E Een receptioniste die op rustige momenten ook als barista werkt. Of een bedrijfskantine waar je op rustige dagen alleen voorverpakte broodjes kunt halen. Cateraars denken na over nieuwe concepten nu het op kantoor waarschijnlijk nooit meer zo druk wordt als voor corona.

Alsof je uitgehongerde muizen in een graansilo binnenlaat. Zo zagen sommige bedrijfskantines er pre-corona uit. Binnen 1,5 uur moesten cateraars als Sodexo en Albron soms meer dan duizend werknemers te eten geven in het restaurant dat overvol zat. Het zorgde voor rijen bij de kassa en eten dat de schappen uit vloog.

Vervlogen tijden

Die tijden komen waarschijnlijk nooit meer terug, weet Jan Willem Hilbron, directeur Horeca & Hospitality bij Albron. Diverse onderzoeken tonen aan dat thuiswerken een thuisblijvertje is. Veel werknemers willen ongeveer de helft van hun werkweek vanaf de keukentafel blijven werken.

De coronacrisis raakte het bedrijf keihard. "We zijn in een dag tijd van een paar honderd duizend euro omzet per dag naar een paar duizend euro per dag gegaan, toen Rutte werknemers opriep om thuis te werken."

Hilbron maakt wel een onderscheid tussen de catering bij dienstverleners, waar personeel met name op kantoor werkt en productielocaties, waar niet thuis gewerkt kan worden.

"Denk dan bijvoorbeeld aan logistieke bedrijven. Daar is het zelfs drukker geworden omdat meer online gewinkeld wordt. Bij de eerste lockdown viel ook daar omzet weg, maar die is nu weer terug."

Tijdslot

Ook de dienstverlening veranderde. Koks bereiden het eten niet meer vers en ook kun je niet meer zelf opscheppen bij het buffet.

"Bij sommige bedrijven kun je via een app een tijdslot in het restaurant boeken. En alles is verpakt. Ook wordt er soms niet meer in de kantine gegeten, maar krijgen mensen de lunch in een tasje mee. Ze kunnen dan uit vega, vlees of een dieet kiezen en daar hoort een bepaald aanbod bij."

Een grotendeels lege kantine tijdens lunchtijd gaan we vaker zien.
Een grotendeels lege kantine tijdens lunchtijd gaan we vaker zien.

Omzet

Minder hongerige monden voeden betekent ook minder omzet. Contracten werden 'in goed overleg' opengebroken. Een aantal klanten sloot de deuren van hun kantoor helemaal, omdat personeel ontslagen werd of omdat er veel werd thuisgewerkt. Bij sommige bedrijven was het niet meer rendabel om de catering te verzorgen voor een klein team op locatie.

Albron vroeg net als Sodexo NOW-steun aan om de loonkosten door te kunnen betalen, ook van de werknemers die nu thuis duimen zitten te draaien. Hilbron: "We hebben 3500 werknemers in dienst, daarvan zitten er 1800 thuis."

Toekomst

De cateraar praat met haar klanten over de toekomst. Hoeveel werknemers zijn er straks op kantoor en op welke dagen? "Dat zijn lastige gesprekken, sommige opdrachtgevers weten zelf niet goed hoe de toekomst eruit ziet."

Er gaat straks meer geluncht worden tijdens een vergadering, verwacht Hilbron. "Je komt niet meer naar kantoor om de hele dag je mail weg te werken. Maar je komt er om te vergaderen. Dat is voor ons interessant want eten en drinken is bij die meetings een verbindende factor."

Winkeltjes

Albron kijkt verder onder meer naar een onbemande lunchoplossing, waar verse en langer houdbare artikelen liggen. "Je kunt dat vergelijken met een Spar of een AH To Go. Je pakt wat je wil en rekent het zelf af. Op drukke dagen is de gewone kantine open en op rustige dagen, zoals vrijdagen, kun je dan bij het onbemande deel terecht."

Is het een mogelijkheid om een bedrijfskantine voor meerdere bedrijven, bijvoorbeeld op de Zuidas, te combineren? "Bedrijven kijken vaak eerst naar zichzelf. Maar het kan wel. Zo heeft Albron op het hoofdkantoor een kantine die voor de receptie zit en waar ook werknemers uit de buurt komen eten."

De receptioniste springt straks bij als barista.
De receptioniste springt straks bij als barista.

Sodexo

Ook Sodexo, dat bij veel bedrijven de catering verzorgt, kreeg harde klappen. Bij de facilitair dienstverlener die ook receptionistes, beveiligers, schoonmakers en technici in dienst heeft, werkten voor de coronacrisis 3000 medewerkers. Vorig jaar vertrokken er 800, laat het bedrijf weten.

Multifunctioneel

Nu nog hebben alle werknemers een aparte taak, maar het is de bedoeling dat ze straks op meerdere plekken kunnen worden ingezet. Een receptionist kan dan tijdens de drukke lunchuren even inspringen bij de kantine, bijvoorbeeld.

"Het is de bedoeling dat op de locaties waar we meerdere diensten aanbieden, de medewerkers elkaar gaan helpen en meerdere activiteiten voor hun rekening nemen", zegt Thomas Jespers, Director Food Platform.

Barista

"Er zijn natuurlijk specialistische functies, zoals die van kok, waarbij het personeel minder eenvoudig inzetbaar is op bijvoorbeeld de beveiliging. Maar je kunt bijvoorbeeld denken aan een receptiemedewerker die als barista getraind is."

Via een app op de smartphone kunnen klanten zelf in de kantine producten scannen en betalen, zodat een kassière niet meer nodig is.

Community kitchen

Sodexo komt verder met een zogenaamde community kitchen. Jespers: "Vanuit de keuken van een kantoorgebouw worden niet alleen gerechten bereid voor de medewerkers in dat pand, maar ook voor andere bedrijven in de buurt zonder keukencapaciteit. Ze kunnen dan via een app bij ons bestellen. Het zorgt ook voor een sterkere band met de omgeving."

Het werkt ook andersom. Het bedrijf wil bestaande horeca toegang bieden tot haar app, waardoor restaurantgebruikers ook kunnen kiezen voor gerechten van horecaondernemers uit de buurt.

Vooraf bestellen

Ook Sodexo verwacht dat haar klanten meer vraag hebben naar deels onbemande to-go-shops, waar je zelf je voorverpakte eten kunt kiezen. Daarnaast verdwijnen kantines en worden die omgezet in pickup points. "Werknemers kunnen via een app vooraf bestellen en ons team zorgt ervoor dat het op het afgesproken moment klaarstaat."

Jespers heeft nog wel een kanttekening. Al vóór de coronapandemie was de functie van bedrijfsrestaurants aan het veranderen van een plek om te eten naar een werkcafé of een ontmoetingsplaats, zegt hij. "Die veranderingen zijn door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen."

Malini Witlox