Close

Een pleidooi voor meer vrijheid in je werk

30 juni 2020 06:06 / Hidde de Vries
Columnist background Columnist image

Dankzij de coronacrisis is thuiswerken eerder regel dan uitzondering geworden. Een opvallende ommezwaai, want in het verleden werd er nogal neergekeken op thuiswerken.

Vanuit het management werd thuiswerken voornamelijk gezien als extra vrije tijd en betekende het een gevaar voor de productiviteit. Tijdens de lockdown werd thuiswerken door sommigen zelfs in verband gebracht met psychische klachten, onzekerheid en angst. Maar is dat terecht?

Tijdens de eerste weken van de lockdown was thuiswerken voor velen inderdaad een psychische uitdaging. Buiten het feit dat het om een verplichte verandering ging, waren ook de kinderen in veel gevallen opeens spontaan verplicht thuis. Ook angst en onzekerheid kunnen absoluut spelen of hebben gespeeld tijdens de coronacrisis. Maar dat zijn niet per se zaken die specifiek gerelateerd zijn aan het thuiswerken.

Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat thuiswerken enorme kansen biedt. Mits goed uitgevoerd. Een kans om druk van de ketel te halen op kantoor, om reistijden te verkorten en om eindelijk echt iets te doen aan de afleidende kantoortuinen. Het meeste onderzoek bevestigt inderdaad dat thuiswerken significante voordelen biedt.

Zo blijkt dat thuiswerkers over het algemeen juist productiever zijn en vaak beter presteren. Dit wordt zelfs onderbouwd met gemiddeld hogere beoordelingen. Geloof het of niet, maar thuiswerkers voelen zelfs een hogere betrokkenheid bij de zaak. Veel onderzoek toont daarnaast aan dat thuiswerkers minder stress ervaren. Dat ze gedrevener zijn en ook meer tevreden met hun werk, collega's en de werkgever.

Bovendien hebben werkgevers ook reden om tevreden te zijn. Ze kunnen naast die extra productiviteit ook enorme kosten besparen door hun kantoren op thuiswerkers in te richten. Net als in de retail zullen kantoren steeds meer gaan functioneren als showrooms. Mensen komen er om elkaar te ontmoeten en informatie te vergaren, maar het echte kopen respectievelijk werken kan voor een groot deel vanuit huis.

Enige kanttekening hierbij; al deze onderzoeken zijn uitgevoerd voor de coronatijd en gelden voor werknemers die afwisselend thuiswerken. Daarom hebben wij zelf de afgelopen maand onderzoek gedaan hoe je het maximale uit thuiswerken kan halen.

Daarbij vonden we een aantal voorwaarden:

  • Afwisseling

Bij te veel thuiswerken gaan bovenstaande voordelen op een gegeven moment niet meer op, omdat collega's dan te veel gedistantieerd raken. Het kantelpunt ligt rond de 50 procent (o.b.v. fulltime dienstverband). Bovendien heb je werkzaamheden die je simpelweg niet thuis kan doen.

  • Meer aandacht voor minder vergaderingen

Dankzij digitaal vergaderen zijn er minder vergaderingen en zijn ze korter geworden. Nadeel is dat de betrokkenheid vaak lager is. Besteed daarom meer aandacht aan de juiste technische faciliteiten, voldoende interactie om iedereen erbij te houden en duidelijke prioriteiten.

  • Meer focus op het eindresultaat en de medewerker in plaats van op het proces

Managers zullen meer moeten gaan sturen op het eindresultaat in plaats van op het proces.

Daarnaast zullen ze meer aandacht moeten besteden aan het helpen ontwikkelen van een dagelijkse routine zodat men zichzelf niet voorbij loopt.

  • Laat managers zelf ook training in het thuiswerken volgen

Managers die training hebben gevolgd in thuiswerken, loodsen hun collega's veel efficiënter door de veranderingen heen. Zo krijgen ze concrete tools om prestaties te beoordelen en verwachtingen te managen.

  • Vertrouwen

Het belangrijkste uitgangspunt om succesvol te zijn in thuiswerken ligt, net als we bij de inrichting van onbeperkte vakantiedagen al zagen, in vertrouwen. Geef je collega's de keuze en laat ze ook onderling afstemmen wat wel of niet kan.

Dankzij de lockdown hebben we versneld de mogelijkheid gekregen om ons werk praktischer in te richten. Dat brengt uiteraard uitdagingen met zich mee, maar gelukkig ook kansen. Als je daar nu goed op inspeelt, loop je straks voorop als alles weer verandert. En dat gaat sowieso gebeuren.

Hidde de Vries is oprichter van het trainingsbureau The Recharge Company dat zich richt op vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling.

Hidde de Vries

LEES MEER OVER