Close

Blij in mei april! Vaker thuis op de bank, maar fitter dan ooit

02 april 2020 10:04 / even iets leuks
& 'Blij in mei' was de oorspronkelijke titel van deze reeks. Maar het is pas april en we snakken nu al naar af en toe wat goed nieuws - en jij wellicht ook. Dus dat gaan we brengen: iedere ochtend in april iets wat fijn, mooi, gezellig, vriendelijk of grappig is. Vandaag schenken we wat aandacht aan ons fysieke gestel.

We zitten zeker tot en met 28 april voornamelijk binnen en moeten onze fietstochtjes naar werk of de – in mijn geval – spaarzame bezoekjes aan de sportschool voorlopig missen. Toch willen we liever niet tonnetje rond uit deze 'quarantaine' komen. Goed nieuws, want dat hoeft ook niet! Sportscholen, personal trainers en andere fitboy's and –girls zijn namelijk massaal aan het vloggen en bloggen geblazen.

Er is voor elk wat wils met plank-challenges, hiit work-outs, yogalessen en aandacht galore voor de BBB. Wij zetten een paar verschillende opties voor je op een rij waar je géén home gym, materiaal óf pecunia voor nodig hebt.

1. Plank jezelf april door

Het voordeel van de plankoefening is dat je er weinig ruimte voor nodig hebt en je eigen lichaamsgewicht genoeg is (of meer dan genoeg...). Nou kan die plank wel een behoorlijke b**** zijn, zeker als je net begint. Herhaling is key en door veel te oefenen, houd je het iedere keer weer een paar seconde langer vol.

Op Instagram en Facebook gaan genoeg schema's rond met een 30-daagse challenge. Perfect om de maand april mee te slijten.

2. Hiit (don't miss)

Het idee achter een hiit work-out is dat je gedurende een korte tijd een hoge mate van inspanning levert. Je wisselt intensieve oefeningen af met minder inspannende oefeningen om de vetverbranding optimaal te stimuleren.

In principe heb je voor een hiit-lesje ook weinig nodig. Al zul je wel wat meer op en neer springen, lungen en hobbelen, dus een beetje bewegingsruimte is wel fijn. Goede begeleiding én inspiratie is vereist, maar gelukkig staan er talloze video's op YouTube van trainers over de hele wereld.

3. Dertig dagen yoga

Nu je misschien wat meer stilzit en wat minder buitenkomt, kunnen je nek, rug en schouders best gaan protesteren. Yoga is een goede manier om wat extra aandacht aan je lijf te geven. Maak je geen zorgen, het hoeft niet zweverig te zijn. En je kunt het zo inspannend te maken als je wilt, bijvoorbeeld met vinyasa of hatha yoga. Ben je een zen-meister in spe, dan is yin yoga of nidra misschien meer jouw tak van sport.

Ook voor yoga heb je weinig nodig, al is een matje wel fijn!

4. Bu-Be-Bi

Wil jij je buik, benen en billen wat extra tender loving care geven de komende tijd? Dan kun je je hart ophalen dankzij bedrijven zoals Nike en Basicfit. Net als veel kleinere sportscholen stijgen ze tot creatieve hoogte met gevarieerde sportoefeningen voor thuis. Hiervoor slaan ze de handen ineen met trainers, die ook aan huis zijn gebonden. Eén van mijn persoonlijke favorieten is Rowen Aida, die iedere dag twee work-outs deelt via haar Instagram- en YouTubekanaal, inclusief de meest heerlijke playlists. De focus ligt steeds op een ander deel van je lijf en een bijkomend voordeel is dat je je niet zo alleen voelt tijdens het sporten. Zo vlieg je door die dertig of veertig minuten zweten heen.

Lizzy van Hees

LEES MEER OVER