Close

Ondernemen kun je leren - ook zonder vrijmarkt

27 april 2020 02:04 / Koningsdag
J Je kleedje uitgespreid, vol met prachtige tweedehands spullen, in het beste hoekje van het park. Verkopen maar! Kinderen leren vanaf jonge leeftijd om zich ondernemend op te stellen op de vrijmarkt tijdens Koningsdag. Dit jaar gaat dat, zoals zoveel dingen, niet door.  

Jacqueline Zuidweg is ondernemer en werd in 2012 verkozen tot zakenvrouw van het jaar. Ze maakte ooit deel uit van het bestuur van Stichting Jong Ondernemen, maar werkt nu in de schuldhulpverlening en helpt ondernemers wiens bedrijf is omgevallen. Immer relevant, zeker in deze tijd, en ze heeft het dan ook druk. Maar ze maakte alsnog tijd om even met ons te praten over het belang van de financiële educatie van kinderen, want dat vindt ze belangrijk en ze is er ontzettend enthousiast over. “Ieder kind, ook als ze nog op de basisschool zit, heeft iets aan een ondernemende houding.”

Jacqueline Zuidweg
Jacqueline Zuidweg

Een goed begin

Is dat niet een beetje vroeg? Nee hoor! Zuidweg: “In ondernemerschap zit van alles. Het gaat over initiatief nemen, dingen organiseren en creativiteit. Er zijn echt goede programma’s voor. Vroeger moest je, als je zelfstandig ondernemer wilde worden, eerst een middenstandsdiploma halen. Dan leerde je allerlei basisdingen die je nodig hebt voor het ondernemerschap, zoals boekhouden. Dat diploma bestaat nu niet meer. In mijn werk als schuldhulpverlener zie ik waar het fout gaat, en dat is vaak bij de financiën. Als kinderen daar op jonge leeftijd al inzicht in krijgen, scheelt dat later.”   

Meer dan ondernemen 

“Daarmee bedoel ik niet dat ik van alle kinderen ondernemers wil maken. Het gaat om het creëren van een ondernemende houding. Kinderen krijgen inzicht hoe een organisatie werkt, dat het belangrijk dat er meer in komt dan dat er uit gaat, hoe een bank werkt, en wat aandelen zijn. Zoiets abstracts als aandelen kun je uitleggen als een taart die in stukken gesneden wordt. Die taartpunten kun je verkopen, maar dan hou je zelf wel minder taart over. Spelenderwijs kun je zo al een hoop leren, en kinderen zijn erg enthousiast.”

Het kan er op verschillende manieren uitzien, vertelt Zuidweg. “Stichting Jong ondernemen laat kinderen en jongeren kennis maken met ondernemen.” Ze hebben verschillende programma’s, voor verschillende leeftijdsgroepen, en werken samen met scholen en universiteiten." Voor basisschoolkinderen is er onder andere een lesprogramma waarin je samen met je klasgenoten een pop-up store opzet, voor scholieren op de middelbare school is er een programma in samenwerking met CoolBlue en Picnic, en mbo-, hbo- en universitaire studenten leren in teamverband een echt product verkopen of een heus bedrijf oprichten. Alle programma's vind je hier.

“In mijn tijd bij Jong ondernemen heb ik zelf ook voor de klas gestaan. Dat is ontzettend leuk. Het is fantastisch om te zien hoe snel kinderen het oppakken, ze komen met de leukste ideeën. Ze pikken het heel snel op. Zo begrijpen ze waarom het bij de een wel werkt, en bij het andere groepje niet, omdat ze niet goed hadden overlegd. Samenwerking is heel belangrijk.” 

Vrij(e) markt 

“Koningsdag is gewoonlijk een ideaal moment om die ondernemende houding te trainen. Je kunt een geweldig kleedje hebben met zo goed als nieuw speelgoed en de merkkleding die je niet meer past, maar als je op een plek staat waar bijna niemand langs komt, dan verkoop je niks. Wat is de beste locatie? Past je verkoopwaar bij de mensen uit je park? Moet je mensen aanspreken, of juist niet? En wat zeg je dan? Kortom, eigenlijk: hoe val je op?”

“En dat laatste geldt online ook, misschien nog wel meer zelfs. Ook zonder vrijmarkt kunnen kinderen hun ondernemende houding oefenen. Wordt je koningsdagvlogger? Of maak je een webshop en promoot je die via Instagram? Dan moet je ook bedenken: wat voor Instagramaccounts vallen op? Hoeveel hashtags gebruik je? Waar zet je de link naar je online shop?” 

Trek de aandacht!

“Veel kinderen hebben best veel volgers, en daarmee een vrij groot bereik. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: ruim je boekenkast uit en verkoop alle boeken die je uit hebt voor een paar euro. En via Marktplaats kan het natuurlijk ook. Ook daar is opvallen belangrijk. Zorg voor een prikkelende tekst, wees creatief. En zet altijd de laagste prijs erbij. Ook al verkoop je ook duurdere dingen. Zo trek je de aandacht.”  

En voor alle volwassen ondernemers heeft ze ook nog een advies voor deze roerige tijden: “Zorg altijd voor een plan b. Als het goed is heb je dat al, en anders moet je dat nú gaan maken. En vraag daar vooral hulp bij als het niet lukt! Je hoeft het niet alleen te doen.” 

Jong Ondernemen heeft voor vandaag de actie #Ikbeneenkoning, waarmee ze kinderen oproepen om zich deze koningsdag in te zetten voor anderen. Je vindt de online les en actie-ideeën hier.

Eelke Bo van de Weerd

EVA OP INSTAGRAM