Close

Twee zussen, één uit de hand gelopen hobby: bierbrouwen!

07 mei 2020 12:05 / Gebrouwen door vrouwen
Do & Tessel de Heij
Do & Tessel de Heij
E Eerst was er de liefde voor bier. Toen was er de hobby. Dat werd een bedrijf en nu is er het boek. Grote kans dat je weleens een biertje van Tessel en Do de Heij hebt gedronken. In 'Gebrouwen door Vrouwen: van brouwhobby tot succesvol biermerk' kan je lezen hoe dat zo in jouw glas is beland (en leer je onderwijl van alles over ondernemen).

De Amsterdamse zussen Tessel en Do de Heij ontdekten in 2013 een nieuwe hobby: bierbrouwen! Wat met een beetje experimenteren begon, liep al gauw uit de hand en niet veel later moesten ze kiezen tussen hun bestaande werk of een professionele carrière als bierbrouwers. Zo werd hun eigen biermerk Gebrouwen door Vrouwen geboren. Achteraf geen gekke keuze, want Bloesem Blond, Gember Goud en andere populaire biertjes worden nu in 700 supermarkten verkocht en - voor het coronavirus haar kop op stak - in 600 horecazaken geschonken.

Eigen bier smaakt zo veel lekkerder

Het begon allemaal in de keuken van Do. Nadat ze het zelfgebrouwen bier van één van haar collega's proefde, was ze om. "Het was véél lekkerder dan wat we normaal op vrijdagmiddag dronken en hij brouwde het gewoon vanuit z'n woonboot. Ik was eigenlijk flabbergasted dat het zó lekker was."

Als we een lekkere smaak hadden, gaven we een feestje met eigen bier

Na die kennismaking besloot ze zelf aan de slag te gaan. "Ik heb altijd veel hobby's gehad, van goochelen tot salsadansen en dit leek me ook leuk om eens te proberen. Dus ik ben begonnen, met mijn collega als mentor. In tegenstelling tot mijn eerdere hobby's heeft deze uiteindelijk mijn leven overgenomen."

Er komt wel wat meer bij kijken dan een zooitje ingrediënten in de pan gooien, legt Do uit. "Er is een winkel in Almere met 400 m2 aan spullen om bier te brouwen. Je hebt bijvoorbeeld een grote pan nodig, hopzakjes, een koeler en gisting flessen, zodat de lucht eruit kan maar niet erin. Dat soort dingen - en alle ingrediënten natuurlijk."

Kroegbaas wilde het per se op tap

Binnen no-time werd ze vergezeld door haar zusje Tessel en stonden ze samen te brouwen in de keuken van Do. "Eerst hebben we vooral met z'n tweeën gebrouwen en geproefd", zegt ze. "Maar als we een lekkere smaak hadden ontdekt, gaven we een feestje met eigen bier." Tijdens die feestjes gaven de zussen ook weleens een paar flesjes mee aan vrienden, en zo kwam er via via een flesje terecht bij een Amsterdamse kroegeigenaar die het op tap wilde hebben.

"Hij vond het een lekker biertje en hij had ook oren naar het verhaal erachter", zegt Do. Een bier van twee vrouwen, die óók nog eens zussen zijn. Toch hielden Tessel en Do in eerste instantie de boot af; het idee om professioneel te brouwen was er nog helemaal niet op dat moment. "Wij zeiden tegen die kroegeigenaar dat het niet kon, we hadden de middelen helemaal niet om een heel fust te vullen." Maar de kroegbaas bleef volhouden en uiteindelijk besloten de zussen een ketel te huren bij een bestaande brouwerij. "Dat was nog steeds hobbymatig", legt Do uit. "We moesten het in onze vrije tijd doen en waren er eigenlijk de hele dag mee bezig dan. Zelf aan het afvullen en inpakken, dat kost veel tijd. Daarna verkochten we wel wat, maar we maakte er geen winst op, eerder verlies."

Stoppen of doorgaan

De realisatie dat ze er wel degelijk geld mee zouden kunnen verdienen, kwam volgens Do pas later. De mogelijkheid was er wel, maar ze moesten het professioneler aanpakken. Do: "Op grote schaal brouwen was eigenlijk niet te doen naast de fulltimebaan die we allebei nog hadden. Of we moesten terug naar het hobbybrouwen in de keuken of we moesten onze baan opzeggen."

We zijn zo ongeveer de enige vrouwen in deze wereld, dan val je wel lekker op

Ze besloten voor dat laatste te gaan, vertelt Do. "Toen we die knoop eenmaal hadden doorgehakt, ging het heel snel. Gebrouwen door Vrouwen bleek - tegen allerlei marketingadviezen in - een goede naam te zijn. "Wij hebben ons voordeel ermee gedaan", aldus Do. "We zijn zo ongeveer de enige vrouwen in deze wereld, dan val je wel lekker op. En onze biertjes worden zowel door mannen als vrouwen gedronken, fiftyfifty ongeveer." En dat zien Do en Tessel als groot compliment.

Veel geleerd van ondernemerschap

"Na drie maanden konden we onszelf een salaris uitbetalen." En dat succes ging gepaard met een snelle leercurve. "We haalden in het begin veel informatie van internet en uit boekjes, waar we dan weer ingrediënten aan toe probeerden te voegen." Zo misten de zussen zelf nog een lekkere gingerbeer (mét alcohol) en hebben ze hun 'Zonnig Zeewit' gebrouwen met zeewier. "Een duurzaam product en dat maakt het eten van de toekomst", legt Do uit. "Dat soort dingen vinden we ook belangrijk en daarom doneren we 10 cent per verkocht biertje aan een stichting die onderzoek doet naar zeewier." Ook hun eigen smaak speelt een belangrijke rol in het ontwikkelen van nieuwe biertjes. Do: "Ik ben altijd gek geweest op bier en nu kunnen we maken wat we zelf lekker vinden. Dat is de luxe van ondernemen: wat je vandaag bedenkt, kun je morgen al uitvoeren."

Bij een leercurve horen ook de nodige blunders, vervolgt ze. "Dat is ook de reden dat we dit boek wilden schrijven. Er komen zoveel waardevolle lessen uit dat plotselinge ondernemen." Daar kunnen de lezers nu ook van meeproeven én misschien wel de eerste stapjes zetten in de wondere wereld van eigen brouwsels. "Er staat in hoe het brouwproces werkt en we delen een recept om een tripel te brouwen. Maar onze focus ligt vooral op wat je allemaal tegenkomt als je een eigen biermerk begint."

Ontploffende bierflesjes

"Het gaat eerst over de hobby, maar ook de over stappen erna. Alles van brouwen met een kater en ontploffende bierflesjes tot bier dat naar mais smaakt", vertelt Do. Of het feit dat ze roze bierfusten bestelden van 50 euro statiegeld. "In Nederland werken groothandels alleen met 30 of 60 euro", zegt Do, "wisten wij veel. Dat heeft voor best wat opstartproblemen gezorgd." Uiteindelijk is er een hoop goed gekomen en een jaar geleden openden Tessel en Do zelfs hun Gebrouwen door Vrouwen-bar in Amsterdam.

Je hebt geen uitgebreid buisinessplan nodig om een goede ondernemer te worden

Met het boek gaat er weer een droom in vervulling. En ook al heb je geen hopgerelateerde ambities, staan er genoeg tips in die je eigenlijk op elk bedrijf kunt toepassen. "Wij hebben in de praktijk geleerd dat je geen uitgebreid businessplan hoeft te kunnen schrijven om een goede ondernemer te worden. Zolang jij je leven er maar aan wil wijden, dat is het belangrijkste."

"Ik denk dat als je het leest, je helemaal dubbel ligt", zegt Do. "Er zitten veel positieve dingen in. En de rode draad is dat het eigenlijk altijd wel weer goedkomt."

Ben je nieuwsgierig geworden naar het boek van Tessel en Do? Je kan 'm hier bestellen. En we hebben goed nieuws, want we mogen één boek weggeven in combinatie met zes speciaalbiertjes van Gebrouwen door Vrouwen! 

Wil je hier kans op maken (ja, natuurlijk wil je dat!), stuur dan een mail naar evajinek@rtl.nl met jouw beste of meest originele businessidee. En wie weet kun je binnenkort aan de slag met wat kersverse ondernemersinspiratie van gezusters De Heij! 

Lizzy van Hees