Close

Concentreren kun je leren: 7 tips voor meer focus

27 juli 2020 04:07 / Carrière
W We worden constant gebombardeerd met appjes en belletjes en onze telefoon is een slagveld vol meldingen, die net zo lang blinken tot je ze opent. En is het niet je telefoon, dan is het wel je collega die écht even je hulp nodig heeft. Je concentratievermogen is soms ver te zoeken, en vaak delft je werk het onderspit.

Je stukstaren op je taken of je constant laten afleiden is absoluut niet bevorderlijk voor je werk, en een beetje meer concentratie zou veel kunnen oplossen. Website SheKnows heeft samen met dokter en ADHD-expert Edward Hallowell en dokter Tamsin Astor een aantal slimme strategieën uitgewerkt om toch je waslijst aan dagtaken af te kunnen maken, zónder dat je constant afgeleid wordt. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

1. Blijf in beweging

Het eerste wat Hallowell aanraadt, is om eerst vijf minuten heel fanatiek te sporten voordat je aan je opdracht, taak of werk begint. "Dat verandert de samenstelling van je bloed, waardoor je als het ware op een 'reset'-knop drukt in je hoofd", legt hij uit. Het zorgt voor meer energie én dat je geconcentreerder aan het werk kunt. Pro-tip: sporten is in het algemeen goed voor je focus. Doe je het op semi-reguliere basis, dan draagt dat óók bij aan je concentratievermogen. Hoeft echt niet ingewikkeld en kan gewoon thuis. Wij vinden de video's van MadFit een echte aanrader:

2. Ga vooral niet multitasken

Ben je goed in multitasken, dan wordt dat over het algemeen gezien als iets positiefs. Maar volgens Astor, psycholoog, neurowetenschapper en auteur, moeten we juist het tegenovergestelde doen. "Iedereen denkt dat-ie kan multitasken," legt ze uit. "Maar eigenlijk kunnen maar heel weinig mensen dat." Volgens haar switchen de meeste mensen tussen verschillende activiteiten en taken, in plaats van dat ze ze tegelijk uitvoeren, en zorgt dat juist voor een langere werktijd. "Het is veel inefficiënter dan je gewoonweg concentreren op een enkele taak." Dus: telefoon uit en volle focus op je opdracht. Die andere taken komen zo wel.

3. Mediteren helpt

Hallowell én Astor raden alle twee aan om te mediteren, volgens SheKnows. "Door te mediteren oefen je constant met het uitschakelen van je gedachtes, iets wat enorm behulpzaam is voor je concentratie," legt Astor uit. Met vijf minuutjes aan meditatie voor een moeilijke klus kom je al een heel eind. Onze favoriet is de app InsightTimer, of de rustgevende filmpjes van MyLife.

4. Maak een dagplanning

Als je weet waar je aan toe bent op een dag, dan is het over het algemeen makkelijker om je ook te concentreren op die taken én kan je jezelf ook niet onder die ene moeilijke klus uit laten komen. "Je weet dat je genoeg tijd hebt voor de andere dingen op je to-dolijstje, dus je kan jezelf ook niet afleiden door die taken tussendoor uit te voeren," zegt Astor. En door slim te plannen heb je genoeg tijd om bijvoorbeeld even te sporten of mediteren, precies zoals we hierboven aanraden.

5. Probeer de Pomodoro-techniek

De Pomodoro-wattes? Het is misschien een onbekende naam, maar de techniek zelf klinkt je waarschijnlijk wel bekend in de oren: bij de Pomodoro-techniek zet je een wekker voor 25 minuten waarin je aan de slag gaat, waarna je een korte pauze hebt. Deze techniek zorgt ervoor dat je productief aan de slag gaat en dat je het werk kan verdelen in hapklare brokken. "Kies een specifieke taak die je moet uitvoeren en vertel je collega's dat je dat gaat oplossen, zodat je er niet onder uit kan komen," zegt Astor. "En gaat de wekker eenmaal af, dan kan je kort een statusupdate versturen, je benen strekken en na een korte pauze weer verder gaan." Zo kan je in no-time je to-dolijst helemaal afstrepen.

6. Heb ook eens offline contact

We zeiden het net al: altijd online zijn, is niet bepaald bevorderlijk voor je concentratie. En dat niet alleen: het zorgt er ook voor dat je minder 'echt' contact met mensen hebt, en dat is volgens Hallowel juist belangrijk. "Ik noem het ook wel de 'andere' Vitamine C," zegt hij. "Vitamine connect. Een knuffel, een glimlach, een gesprek of een wandeling: persoonlijk contact zorgt voor minder stress, en stress heeft invloed op onze concentratie." Lukt het je dus écht even niet, bel dan een vriend of vriendin en maak even een wandelingetje of ga samen koffie halen. Het voelt misschien als valsspelen, omdat je eigenlijk aan het werk moet zijn, maar bedenk je dan maar dat je beter een korte tijd erg productief kan zijn dan een lange tijd niet.

7. Reduceer je stressmomenten

Een slecht concentratievermogen kan zorgen voor extra stress, en stress zorgt weer voor een verminderde concentratie. Het is een cirkeltje waar je soms niet uit lijkt te komen, maar waarvan het wel belangrijk is dat het je lukt. "Stresshormonen – zoals adrenaline en cortisol – zijn gemaakt om je lichaam te laten vluchten of vechten. Dat doen ze door je bloed weg te trekken uit je brein en naar je armen en benen te sturen," legt Astor uit. "En, je raadt het al, minder bloed in je brein zorgt ervoor dat het dus ook minder goed werkt." Dat is waarom goed slapen, sporten, mediteren en goed eten zo goed werkt tegen stress, én dus voor je concentratie. Heb je die stressmomenten in je dag goed in de gaten en weet je die te verminderen, dan zal je zien dat je concentratie met sprongen vooruitgaat.

Het hele artikel van SheKnows lees je hier.

Marije Roorda

LEES MEER OVER