Close

Deze stijlvolle senior influencers doorbreken alle stereotypes

31 juli 2020 01:07 / Inspiratie
A Als je aan een influencer denkt, zie je waarschijnlijk een knap jong ding met de nieuwste Pradatas en verdacht grote lippen voor je. Toch zijn er ook genoeg influencers op leeftijd die de Gram weten te rocken. De jarenlange levenservaring - en levenslust - spat van hun feed af.

Oké, aan Tiktok moet iedereen boven de 20 nog even wennen. Maar Instagram is tegenwoordig op iedereens telefoon te vinden. Waar mijn oma mij geregeld vraagt of ik ook 'de google' heb, zijn er blijkbaar genoeg mensen op leeftijd die zich in veel verder gevorderd technisch stadium bevinden. Captions, selfie-hoeken en filters: deze oudere influencers hebben het allemaal onder de knie. En de wereld is er klaar voor. Een marketing bureau zocht uit dat er sinds 2017 een stijging van 24% te zien is van senior influencers. Zij doorbreken het stereotype van oud worden achter de geraniums, door te laten zien dat je op elke leeftijd een waar fenomeen kan zijn.

Baddiewinkle

De Queen B van de senior influencers. Baddiewinkle heeft maar liefst 3.8 miljoen volgers die dolgraag willen zien hoe deze flamboyante vrouw de tekst in haar bio waar maakt: "Stealing your man since 1928!" Haar feed staat vol met neonkleuren, afgeknipte spijkerbroeken en tie-dye prints to die for. Waar sommigen vrouwen na een bepaalde leeftijd geen mouwloze tops meer dragen (bizar, we know) draagt Baddie rustig nog roze latex mini-jurkjes. Dit zorgt ervoor dat grote namen zoals Fashion Nova en Polaroid maar al te graag met haar willen samenwerken.

Al die regenboogkleuren betekenen niet dat het leven van Baddie een pretje is. Ze praat ook gerust over serieuze zaken, zoals haar gezondheid en het verlies van haar zoon en man. Zo laat deze supergranny weten dat een roze gekleurde Instagram feed soms ook slechts een façade is: keeping it real since 1928, vinden wij dat.

Accidental icon

Deze professor is waarschijnlijk de meest stijlvolle oma ter wereld. Naast een studie strafrecht, heeft Lyn Slater namelijk ook een contract bij Elite Models London op zak. Haar naam op Instagram is een knipoog naar hoe ze ontdekt werd: per ongeluk bij een modeshow. Tegenwoordig is er niks per ongeluk meer aan en zit ze front row bij shows van merken zoals Balenciaga en Acne Studios. En ze laat zich niet graag in hokjes plaatsen. Aan platform Fashionista laat Slater weten dat ze weigert mee te doen aan campagne of shoots waarin de woorden anti-aging en 50 plus voorkomen. "Ik heb liever merken zoals Mac Cosmetics mij zien als een klant, in plaats van als iemand die ze kan helpen met het promoten van hun make-up speciaal voor ouderen." Slater laat zich niet in de hoek zetten.

DinnerandDance

Er zijn heus niet alleen vrouwelijke senioren met stijl. Streetstyle favourite Lance Walsh weet namelijk ook zijn weg wel te vinden op de gram. Walsh is al 85 - al zou je hem dat niet geven - en verkoopt fruit in de straten van Londen. In 2016 werd hij gespot door de bekende fotograaf Ben Awin en de rest is history. Waar andere influencers hun foto's vergezellen van witty captions laat Lance zijn foto's voor zich spreken. Zelf is deze influencer niet onder de indruk van zijn succes, zo vertelt hij aan Dazed. "Mensen namen mijn foto voordat Ben langskwam. Ze namen mijn foto omdat ik altijd het goede spul droeg." Ook is hij totaal niet geïnteresseerd in de reacties van mensen online: "Reacties lees ik nooit. Ik krijg niet eens mijn computer aan."

Magdalife57

"Leeftijd is een illusie. Mensen noemen mij een fashionista, maar ik noem mijzelf liever een artist." Zo omschrijft de 76-jarige Magda Llohis de Gutierrez zichzelf in haar bio op Instagram. Ze heeft nog net geen unibrow, maar is wel de grootste fan van Frida Kahlo die je online gaat vinden. Ze kwam op het idee voor haar pagina toen ze gefotografeerd werd door fashion blogger Ari Seth Cohen in New York. Hoewel ze eerst om het idee moest lachen, heeft ze inmiddels meer dan 20.000 volgers.

De vrolijke kleuren en positieve teksten op haar feed zorgen voor een alsmaar groter wordende groep trouwe fans. Aan website BBC verklapt de influencer hoe je #bemoreMagda kan zijn. "Veel mensen vragen mij: 'Hoe kunnen we worden zoals jij?' En dan zeg ik: 'Ga er gewoon voor!' Duik je kast in en maak combinaties met vintage en moderne kleding. Met meer kleur en accessoires kan iedereen modieus zijn."

Ottsworld

Een platform als Instagram leent zich natuurlijk ook heel goed voor andere zaken dan mode alleen. Er zijn senioren die heel goed kunnen koken, schilderen of reizen en daarmee hun influence laten gelden. Zoals Sherry Ott - met haar 50 lentes misschien nog geen senior, maar ook geen hippe jonge blom meer. Haar feed is om van te watertanden, of eigenlijk om van te wanderlusten. Onze weilanden en koeien zijn best pittoresk, maar de natuur in Amerika met al zijn bergen en meren is toch zo machtig mooi. Ott doet niet aan een 9 tot 5 baan, en heeft dus genoeg tijd om al kajakend de Amerikaanse wildernis door te trekken. Of om flower festivals te bezoeken. Wel werkt ze harder en langer dan ooit, vertelt ze aan Oprah Magazine: "Het is het helemaal waard om mijn eigen baas te zijn en zelf te kunnen kiezen waar ik mijn 'kantoor' opzet. Ik kan al mijn reisdromen in vervulling laten gaan terwijl ik er nog fit genoeg voor ben."

En mochten de prachtige plaatjes van bergen nog niet genoeg reden tot een bezoek aan haar pagina zijn, is Ott ook nog eens een fostermom voor kittens. We herhalen: overal kittens. Zwarte kittens, witte kittens, kittens met vlekjes: neem snel een kijkje!

Frederique Rote

LEES MEER OVER