Close

Stop met doomscrolling: doseer slecht nieuws en voorkom onnodige stress

27 augustus 2020 08:08 / Zelfontwikkeling
E Een snelle blik op je favoriete nieuwsapp kan je al snel de moed in de schoenen doen zinken. Natuurlijk is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn, maar te veel slecht nieuws kan ook een aanslag zijn op je algehele gemoedstoestand. Gelukkig weet Bustle hoe je met beide benen op de grond blijft staan.

Na een lange, taaie dag lig je eindelijk in bed en kan je het niet laten. Je pakt toch nog éven je telefoon erbij. Voor je het weet zit tot je enkels in het slechte nieuws, terwijl je vermoeide brein in een hoog tempo alle rampspoed probeert te verwerken. Je hart begint steeds sneller te slaan, slapen kan je überhaupt niet meer en je ziet de toekomst gitzwart in. Hoe gaan je achterachterkleinkinderen ooit nog een bestaan voor zichzelf opbouwen?! Rings a bell? Dan ben jij duidelijk een slachtoffer van doomscrolling. Deze relatief nieuwe term wordt door de Urban Dictionary als volgt gedefinieerd: "Obsessively reading social media posts about how utterly fucked we are." En daar kan je dus depri van raken.

Check jezelf

Op onze mobieltjes kunnen we constant zien hoe het gesteld is met de wereld. "Maar hoe aanlokkelijk het ook is om constant op refresh te drukken, het is niet nodig om vast blijven zitten in deze oneindige cyclus van ellende en misère", schrijft Tiffany Leigh, de schrijver van het stuk op Bustle. Maar hoe weet je aan welke kant jij je bevindt van de dunne scheidslijn tussen geïnformeerd en gestrest? Volgens Dr. Eudene Harry, medisch directeur van Oasis Wellness and Rejuvenation Center, is het belangrijk dat je jezelf goed in de smiezen houdt. "Voel je je slecht na het zien van het nieuws? Ben je erna gemotiveerd om wat te gaan doen of heb je nergens puf voor? Voel je je gedeprimeerd, hopeloos of apathisch? Is je ademhaling snel of oppervlakkig?" Allemaal tekenen dat je waarschijnlijk even het nieuws moet laten voor wat het is, stelt zij.

'Minder zin in seks kan komen door te veel slecht nieuws'

Naast je gevoel moet je je gedrag goed in de gaten houden. Zo vertelt Dr. Mariano Mejia, medisch directeur van The palm beach institute, aan Bustle dat je alert moet zijn op veranderingen in je slaappatroon, sociale interactie of zelfs gewicht. Stel jezelf bijvoorbeeld dit soort vragen: heb ik het contact met mijn familie en vrienden verwaarloosd? Ben ik minder productief geweest op mijn werk dan gebruikelijk? Heb ik minder zin in seks? Dat soort veranderingen in je gedrag zouden volgens Meija weleens kunnen komen door een langdurige blootstelling aan slecht nieuws. Maar hoe komt dat dan?

De usual suspect: hormonen

De reden dat je zo van de leg bent na het langdurig blootgesteld zijn aan slecht nieuws, heeft te maken met je stressrespons. "Je lichaam en geest worden overweldigd en het resultaat hiervan is dat je stressrespons-systeem constant geactiveerd wordt. Zo blijven de stresshormonen door je lichaam gieren", legt Dr. Harry uit. Ook al ben jijzelf niet het slachtoffer van de nieuwsberichten die je leest, kan je wel degelijk stress en trauma ervaren. Ook benadrukt zij dat het ervaren van stress op zijn beurt weer allemaal negatieve effecten heeft, zoals een verhoogde kans op depressie en andere psychologische aandoeningen. Lees dit onderzoek van Harvard er maar eens op na.

Ons brein is overprikkeld 

Maar waarom blijven we het dan toch doen? Natuurlijk is het goed om op de hoogte te zijn van belangrijke ontwikkelingen in de wereld, maar moet je echt weten dat er in Canada een gruwelijke moord is gepleegd of dat de topman van een Chinees bedrijf verdacht wordt van fraude? Dr. Meija wijt het aan onze neiging om obsessief bezig te zijn met zaken die juist geen direct effect hebben op ons leven. In de oertijd was het belangrijk dat wij ten alle alert waren op onze omgeving voor eventueel gevaar, maar dat is vandaag de dag niet meer nodig, legt neuropsychiater Theo Compernolle uit aan NRC.

'Te veel prikkels zijn funest voor onze concentratie'

Nu is het juist van belang dat wij ons brein beschermen tegen te veel prikkels, want die maken ons onnodig gestrest en laten onze focus op echt belangrijke zaken verslappen. Nieuwsapps met slimme algoritmes die ervoor zorgen dat wij op onze telefoons blijven kijken maken dit extra lastig. Volgens Dr. Meija krijgt de neiging om toe te geven aan deze vorm van afleiding een dwingend karakter: "Om de stress die deze obsessies teweegbrengen te verminderen, geven we eraan toe, een vorm van dwang. Zo wordt dit dwangmatige gedrag om nieuws te consumeren een ongewenst patroon, waarbij je steeds een quick fix scoort." Hallo doorwaakte nachten en doomscrolling met een kloppend hart.

Beperk, doseer en herhaal

Nu is het niet zo dat wij aanbevelen geen nieuws meer te volgen, want je kop in het zand steken laten we over aan struisvogels. Gelukkig is er zoiets als een gulden middenweg. Dr Harry weet raad: lees nieuws van betrouwbare bronnen en lees ze niet langer dan minuut of twintig. Wij van de main stream media raden daar uiteraard de main stream media voor aan - of in ieder geval alles met een stevige journalistieke dan wel wetenschappelijke basis. Websites met namen als www.tijdvooreengoedcomplot.nl kun je beter mijden als je die trigger happy stresshormonen geen kans wil geven. Dat is alleen maar slecht voor je bloeddruk.

'Zorg dat je de ochtend optimistisch begint'

Ook raadt Dr. Harry en flinke dosis self-care aan. Zorg voor voldoende me time, plan een dagje weg met een goede vriend of maak eens een lange wandeling door de natuur. Probeer verder onnodige stress te vermijden door niet je dag te beginnen én eindigen met negatief nieuws. "Zorg dat je de ochtend optimistisch begint. Opstaan met verontrustende berichten geeft je geen tijd om je goed voor te bereiden op de rest van de dag, doordat ze stresshormonen oproepen." Allemaal aan de self-care dus. Hier zijn alvast een paar goede tips.

Frederique Rote

LEES MEER OVER