Close

Mixing business with pleasure: hoe Wendy Mourik van ons seksleven haar werk maakte

27 september 2020 04:09 / sex sells
L Lust en intimiteit gaan hand in hand, vindt ondernemer Wendy Mourik. In 2011 lanceerde ze haar website De paarse keizerin, waar vrouwen – en mannen – terechtkunnen voor advies en duidelijke informatie over hun seksleven. We spraken de ondernemer over haar platform, fijne vibrators en seks anno 2020.

In 2011 gooide Wendy van Mourik het roer resoluut om, waar ze voorheen werkte bij grote bedrijven zoals KPMG en Interpolis, besloot ze nu voor zichzelf te beginnen. Op haar platform De paarse Keizerin vind je artikelen met fijne informatie, goede adviezen en de best geteste seksspeeltjes. Een goed seksleven krijg je namelijk niet zomaar, daar mag je best wat tijd en aandacht in investeren.

Hoe ben je in deze, toch wel bijzondere, business gerold?

"Ik was de marketingmanager bij Interpolis, tot we van Breda naar Loenen aan de Vecht verhuisde. De markt was in eerste instantie goed, dus ik besloot ontslag te nemen en wat anders te gaan doen. Maar helaas begon op dat moment net de crisis in de financiële sector, daardoor werd het onverwacht toch moeilijk om een baan te vinden. Ik besloot het in een andere hoek te zoeken en besloot mijn Ik marketingkennis en –ervaring te gebruiken om iets voor mijzelf te beginnen. Op persoonlijk vlak was het daar ook een goed moment voor, want hoewel mijn kinderen klein waren, gingen ze al naar school. Mijn man zei: 'Ga de seks in, sex sells!' Dat vond ik ontzettend plat, maar het idee bleef toch in mijn achterhoofd zitten."

'De mensen die de meeste tijd in hun seksleven staken, gaven zichzelf de hoogste cijfers'

"Op vakantie in Frankrijk pakte ik een oude Libelle op, daarin stond een stuk met Harry van de Wiel. Deze professor had samen met Libelle onderzoek gedaan naar het seksleven van lezers. Mensen gaven hun seksleven gemiddeld een magere zes. Maar als je verder las, kwam je erachter dat iedereen z'n seksleven of een hoog óf een laag cijfer gaf. Die zes was slechts een treurig gemiddelde. Ik vroeg me af hoe mensen aan die hoge cijfers kwamen en kwam erachter dat deze koppels meer moeite staken in hun seksleven. Dus de mensen die de meeste tijd in hun seksleven staken, gaven zichzelf de hoogste cijfers."

En daar zag jij wel brood in?

"In die tijd was internet nog niet zo booming als nu. Stel dat jij seks leuker en gevarieerder wil maken, hoe ga je dat dan doen? Ik ben toen op onderzoek uitgegaan. Er waren online vooral ranzige pornowebsites te vinden met spullen die duidelijk werden ingekocht door mannen. Denk dan aan verschrikkelijke foute verpakkingen met vrouwen die hun mond open hebben. Ook waren er veel medische websites, die alleen belichten wat er allemaal fout kon gaan tijdens seks. Ik vond dat er helemaal niks was voor iemand die zijn seksleven wou verbeteren. Niks waarin lust, seksualiteit en intimiteit aan elkaar verbonden waren. Niets waarbij seks werd gekoppeld aan een mooie relatie."

'Het is goed dat er open over seks wordt geschreven'

"Toen ben ik begonnen met het interviewen van huisartsen, seksuologen en bekkenbodemspecialisten. Aan de hand van hun verhalen en uitleg ben ik artikelen gaan schrijven en daar zocht ik dan weer passende producten bij. Vibrators, boeken, films, dvd's, noem maar op. Ik ben zelfs met een vriendin naar Polen gereden voor speciale nachtkleding. In het begin was de website heel klein en daarna is-ie eigenlijk steeds groter geworden met meer producten en artikelen. Adverteren was in het begin heel lastig, omdat dit onderwerp tien jaar geleden nog echt in een verdomhoekje zat. Nu heeft elk weldenkend blad ook een column over seks. Het is goed dat er open en beter over seks geschreven wordt."

Hoe kies je producten uit voor jouw website?

"Al mijn producten gaan door het testpanel, anders komen ze niet op de website. Ik heb geen afspraken over afnames zoals anderen bedrijven dat hebben, ik verkoop alleen maar wat wij goed vinden. Onze doelgroep bestaat uit mensen boven de 40 jaar. Wanneer ik in eerste instantie zelf producten uitzoek, heb ik altijd iemand in mijn hoofd die wat ouder is en kritisch, iemand die op een serieuze manier aangesproken wil worden. Dat zijn mensen die tegen obstakels oplopen in hun seksleven, zoals vaginisme en pijn bij het vrijen. Maar ook mensen met een relatie die even niet lekker loopt of misschien even niet zo'n zin hebben op dat moment. Er zijn bij iedereen bepaalde factoren waardoor het soms even wat minder gaat met je seksleven. Ik hoop dat ik voor mensen een goed platform ben om daar mee om te leren gaan."

Wendy Mourik
Wendy Mourik

Je hebt het vooral over oudere mensen dus, is het omdat die meer bereid zijn te investeren in hun seksleven en jongere mensen zichzelf tekortdoen?

"Er zijn ook genoeg jonge mensen die bij mij bestellen, dat zie ik aan de namen. Ik zie dan bijvoorbeeld een Sterre glijmiddel bestellen, dat is duidelijk niet de naam van een oudere vrouw. Maar toen ik het platform begon, wilde ik vooral het verschil maken voor mensen die wat ouder zijn, ook omdat ik zelf wat ouder ben. Ik kan me beter in mijn eigen leeftijdsgroep verplaatsen. Als je 40 jaar bent en je hebt een relatie waarin je op een geven moment denkt: het wordt een beetje saai, moet je meer moeite gaan doen. Die mensen wil ik graag helpen."

Seksspeeltjes waren immens populair tijdens de lockdown, heb jij dat ook op jouw website gemerkt?

"Ja, er werd veel meer verkocht. En dat begon meteen aan het begin van de coronacrisis. Op het moment dat mensen begonnen met wc-rollen hamsteren, gingen ze ook meer websites bezoeken. Ik had het niet meteen verwacht, maar ik ben ontzettend veel meer gaan verkopen. Echt van alles, zoals kegelballen, producten voor vrouwen met vaginistische klachten, spullen voor mannen met erectieproblemen. Maar ook producten met apps en afstandsbedieningen bijvoorbeeld."

Dat zijn dus niet alleen speeltjes, mensen besloten de tijd te gebruiken om seksleven helemaal onder de loep te nemen?

"Het verbaasde mij ook dat mensen blijkbaar besloten dat er nu voldoende tijd en rust was om dit soort problemen op te pakken. Je kan prima leven met een erectieprobleem of vaginistische klachten. Je kan alles doen, lekker naar de sportschool gaan of eten met vrienden. Dat betekent dat je dit soort problemen makkelijk kan laten liggen, maar je kan er ook mee aan de bak gaan. Blijkbaar was de lockdown daar een goed moment voor."

Wat valt er nog te behalen op het gebied van seks in Nederland?

"Seks zal altijd centraal blijven staan in ons leven en de producten zullen beter blijven worden. De smaak van mensen verandert ook en ik verwacht dat er meer speeltjes komen waar stellen echt samen van kunnen genieten. Ik hoop dat er minder verpreutsing komt en mensen hun seksleven belangrijker gaan vinden.

Er wordt nu weliswaar meer geschreven over seks, maar het zijn nog vaak stukjes die bestemd zijn om te prikkelen en kliks te generen in plaats van écht helpen. Er zouden nog meer goede uitleg moeten komen, met stukken die een praktische verdieping aanbrengen. Hoe doe je alles dan precies, hoe streel je iemand? Dat stukje verdieping zie ik als de volgende grote uitdaging."

Frederique Rote