Close

De wereld aan je voeten

29 september 2020 01:09 / Inspiratie
Zeynep Dag
Zeynep Dag
D De Eindhovense ondernemer Zeynep Dag groeide in drie jaar tijd uit tot een van de grootste schoenenontwerpers ter wereld. Hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen?

“Ik zit nu in mijn eigen atelier naar al mijn ontwerpen te kijken,”vertelt Zeynep Dag (30) aan de telefoon, “en ik word daar zo ontzettend vrolijk van!”. En daar heeft ze genoeg reden toe. Ze begon met haar eigen schoenenmerk, Alzúarr, in 2017. Inmiddels behoort het tot de top 10 luxe schoenenmerken in de wereld, wordt het gedragen door de grootste sterren én startte Dag haar eigen businessschool. Vanavond is te zien in het programma Humberto Onderneemt, wij vroegen haar alvast naar haar verhaal en haar ambities.

Alzúarr

“Ik wist altijd al dat ik een eigen merk wilde hebben, maar was nog op zoek naar de perfecte naam. Dat duurde en dat duurde maar. Ik wist dat het met de a moest beginnen en dat er een z in moest en dat het luxe moest voelen. Maar zo lang ik niet de perfecte naam had, wilde ik ook niet aan mijn missie beginnen. Uiteindelijk zag ik ergens de naam van een man uit het Midden-Oosten, heb wat met de letters gespeeld en toen kwam dit eruit. Echt een eureka-moment! Het betekent niks voor de rest, maar voelt precies goed.”

Kracht

“Op de kunstacademie had ik het idee dat ik kledingontwerper wilde worden. Maar een docent vroeg me: ‘Zeynep, waarom loop jij altijd op hoge hakken?’ Ik antwoorde dat ik het gewoon mooi vond, maar hij dacht dat er meer achter zat. En dat is ook zo: voor mij stralen hoge hakken kracht uit. Zelf trek ik op mijn slechtste dagen mijn hoogste hakken aan, dan voel ik me direct beter. En dat is een gevoel dat ik met alle vrouwen wil delen.”

Onafhankelijkheid

“Ik heb alles zelf gedaan, ik heb niet eens een lening bij de bank. Onafhankelijk zijn is een van mijn belangrijkste drijfveren. Ik ben opgegroeid in een achterstandswijk, heb van dichtbij kunnen zien hoe kwetsbaar je bent als je afhankelijk bent van anderen. Ik ben dat zelf ook geweest: liep steeds tegen allerlei vooroordelen aan, werd op mijn opleidingen vaak verkeerd ingeschat. En dus doen we bij Alzúarr alles zelf. Dat brengt een enorme druk met zich mee, want je bent ook overal verantwoordelijk voor. Maar ik verkies hard werken boven afhankelijk zijn.”

Humor

“Voor ik mijn eigen lijn had, ontwierp ik schoenen voor bijvoorbeeld Zara en Mango. Daar moest ik dure merken kopiëren en werd eigen input totaal niet gewaardeerd. Ieder creatief idee werd afgeschoten. Ik kreeg bijna het idee dat ik een slechte ontwerper was. Maar nu Alzúarr zo’n succes is, zie ik dat andere vrouwen dat speelse, vrolijke juist kunnen waarderen. We verkopen zo’n 110.000 paar per jaar, over de hele wereld. En commercieel succes is belangrijk voor me, maar het plezier van het ontwerpen blijft het belangrijkst. Een van mijn designs staat nu ook in het Schoenenmuseum in Waalwijk. Als ik aan het creëren ben, ben ik het gelukkigst.”

Succes

“Twee weken nadat Alzúarr officieel gelanceerd was, droeg Rihanna een paar van mijn schoenen. We hadden haar met opzet getarget, en met succes. Drie weken later vloog ik naar New York om zes paar schoenen bij haar af te leveren, ongeveer de helft van mijn toenmalige collectie. Ik heb daar toen gefeest alsof mijn leven ervan afhing, maar daar stopte het niet. Inmiddels lopen veel meer grote namen op Alzúarr, van Jennifer Lopez tot Beyoncé. Met Rihanna heb ik niet direct contact, maar wel met haar assistent: die stuurt me foto’s als ze ergens een knock-off van een van mijn ontwerpen tegenkomt.”

Ambitie

“Toen de coronacrisis uitbrak, dacht ik: dit was het dan, nu houdt het op. Maar het tegendeel bleek waar. In onze showroom in Parijs is het rustiger, maar online – onze core business – loopt het storm. We behoren nu tot de top 10 wereldwijd, de top 5 moet haalbaar zijn. En we streven ernaar om binnen tien jaar een jaaromzet van 300 miljoen euro te bereiken. Ambitieus? Ja, maar ik word er bijzonder vrolijk van als ik eraan denk.”

Relativering

“Je vraagt of we ook tegenslagen hebben gehad, maar in die termen denk ik niet als het op mijn bedrijf aankomt. Toen ik 18 was heb ik de moeilijkste vraag van mijn leven moeten stellen: leeft mijn broer nog? Hij had een ernstig ongeluk gehad en de politie vertelde ons niet of hij was omgekomen. Toen we bij het ziekenhuis aankwamen, stelden we die ene, korte vraag. Het antwoord kwam misschien een seconde later, maar het leek een eeuwigheid: hij leefde nog. Inmiddels gaat het heel goed met hem. En trek ik me van de kleine uitdagingen niks meer aan. Er is weleens een productiefout gemaakt, en in het begin liep het zo storm dat we orders moesten cancellen. Vervelend, maar ook op te lossen. Ik lig er niet wakker van.”

Geluk

“In een andere aflevering van Humberto Onderneemt komt horecaondernemer Won Yip aan het woord. Hij vertelt dat hij zolang hij onderneemt, hij niet echt kon genieten. Dat raakte een snaar: ik herken dat. Er is altijd nog iets dat moet gebeuren, iets dat mijn aandacht opeist. Als ik met mijn neefjes aan het spelen ben, ben ik tegelijkertijd bezig met de zaak. Ik heb gewoon te veel ambitie om nu al te genieten van het succes.”

Wil je meer weten over Alzúarr en de drijfveren van Zeynep Dag? Kijk dan vanavond om 20.30 uur naar RTL Z voor Humberto Onderneemt of kijk de aflevering op Videoland.

Peper Hofstede