Close

DIY: een upgrade voor je immuunsysteem

05 oktober 2020 12:10 / Gezondheid
E Een snotneus is natuurlijk nooit een feest, maar in tijden van corona zit er al helemaal niemand op te wachten. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kan doen om je immuunsysteem te versterken. Maar hoe scheid je de zin van de onzin? Women's Health helpt een handje en zet een heel aantal no-nonsense tips van echte experts op een rijtje.

Net zoals de meesten van ons probeert journalist Meghan Rabbit zo gezond mogelijk te leven. Zo schrijft ze in Women's Health dat ze zo gevarieerd mogelijk probeert te eten en zichzelf suf social distanced. Maar, zo vraagt ze zich af, wat kan je eigenlijk nog meer doen om een virus buiten de deur te houden? Helaas wordt er door verschillende partijen handig ingespeeld op onze wens om zo fit mogelijk te blijven. Spendeer een halve middag op het internet, en voor je het weet vliegen de kristallen, detoxende smoothies en zeewiersupplementen je om de oren. We willen niet zeggen dat iedereen onzin loopt te verkondigen, maar feit is dat we een heleboel (mis)informatie naar ons hoofd krijgen geslingerd van mensen die er vaak maar weinig vanaf weten.

Eat, sleep, relax, repeat

Reden genoeg voor Rabbit om een time-out in te lassen, want volgens haar heeft ons immuunsysteem last van een pr-probleem. Het idee bestaat dat we ons immuunsysteem in luttele secondes kunnen versterken, maar dat is niet zo. En die spontane gembershot op maandagochtend is geen shortcut naar een gezond lijf. "Een goed immuunsysteem is een marathon, niet een sprint", vertelt professor Nicole Avena aan Women's Health. "Er zijn geen gemakkelijke en snelle manieren om je immuunsysteem te boosten. Het enige wat echt werkt is een all-in, holistic approach."

Kijk dus niet naar één aspect van je levensstijl, maar ga met alles aan de slag: zorg dat je goed slaapt, niet te veel stress ervaart en genoeg beweegt. Klinkt als een lastige opgave, maar door kleine consistente veranderingen in je levensstijl door te voeren is het zeker mogelijk om op den duur je afweersysteem te versterken, aldus E.John Werry, directeur van het Instituut voor Immunologie in Pennsylvania. En die kan het weten.

5 top tips

Women's Health pakt uit met vijftien gouden tips van Amerikaanse gezondheidsexperts, zodat jij straks de gouden drie-eenheid van slapen, sporten en ontstressen zonder problemen toepast je in leven. Wij zetten er hieronder vast vijf op een rijtje. Snotneus be gone!

1. "Ik probeer om elke ochtend rond hetzelfde tijdstip zo'n 30 minuten naar buiten te gaan. Ochtendlicht werkt het beste om slaapritmestoornissen te voorkomen. Als dat niet lukt – of als het bewolkt is – zet ik vier lampen om mijn favoriete stoel en blijf een uur zo zitten."

- Mariana Figueiro, PhD, directeur van het Lighting Research Center

2. “Ik zorg ervoor dat de temperatuur in mijn kamer rond de achttien graden ligt. Dat lijkt aan de koude kant, maar is gelinkt aan sneller in slaap vallen en beter slapen.” 

- Rebecca Robbins, PhD, een slaaponderzoeker en coauteur van Sleep for success!

3. "Een van de meest effectieve manieren om stress te bestrijden, is leven in het nu. Als ik merk dat ik mij zorgen begin te maken om de toekomst en wat er allemaal wel niet mis kan gaan – wat als iemand van wie ik hou ziek wordt? – noem ik op wat op dit moment waar is: iedereen van wie ik hou is nu gezond. Het is een simpele manier om mijn gedachten onder controle te houden in plaats van af te glijden in een cocktail van stress."

- Beatrice Tauber Prior, PsyD, klinische psycholoog

4. "Ik geloof stellig in de kracht van dankbaarheid. Het is niet koekoek of raar – het is wetenschappelijk bewezen. Ik begin en eindig mijn dag met het benoemen van drie specifieke zaken waar ik dankbaar voor ben."

- Joy Lere, psycholoog

5. "Ik probeer elke dag minstens een half uur tot een uur te wandelen. Iedereen kan dit doen, en het is dus de meest toegankelijke manier om je immuunsysteem te boosten."

- Kristen Gasnick, fysiotherapeut

Is jouw neus steeds snotterig en betrap je jezelf op koude rillingen? Klik dan hier voor alle vijftien tips van Women's Health. Je immuunsysteem zal blij met je zijn.

Frederique Rote

LEES MEER OVER