Close

Lekker boeiend

11 december 2020 04:12 / Tips van de redactie
Eva Jinek
Eva Jinek
E Een mooie podcast, een interessante discussie, een inspirerend boek of fascinerend mens: de wereld is oneindig boeiend. Iedere vrijdag delen wij hier onze obsessies-du-jour.

Lekker nummer: Just a Gigolo – Louis Prima

Reizen zit er niet in, maar er zijn twee manieren waarop je je toch even op een andere plek en in een andere tijd kunt wanen: met geur en met muziek. Deze week een tip in die laatste categorie, want als Eva de vrolijke klassieker Just a Gigolo van Louis Prima (1956) hoort, is ze in gedachten weer even in Manchester op een koude decemberdag. Met dank aan een tripje dat ze vorig jaar met redacteur Lizzy van Hees maakte. Eva: "Lizzy liet me ooit kennismaken met de geweldige, waanzinnig populaire podcast The High Low, waarin de Britse Dolly Alderton en Pandora Sykes – twee kakmeiden, eigenlijk – praten over alles wat met cultuur te maken heeft. Die podcast heeft me oneindig veel tips opgeleverd, waar ik later nog eens uitgebreid over ga vertellen. Ze gingen met hun podcast on the road, op tournee door Engeland, en wij gingen erheen om inspiratie op te doen voor ons platform. Ik kneep in mijn handjes: ik ben naar fucking Manchester gevlogen met een collega om ideeën op te doen. Dat doen mensen die succes hebben in hun leven, toch?

Het was buiten koud, maar binnen supergezellig: we aten wat, dronken biertjes en gingen toen het lekker warme theater in. Dolly en Dorah kwamen als knappe filmsterren op, gingen zitten en… begonnen te praten. Als tv-vrouwtje verwachtte ik sensatie en visueel spektakel, maar dat bleef uit. Er is een reden dat een podcast iets auditiefs is: het is leuk om naar te luisteren, niet om naar te kijken. Maar het gezellige pre-kerstgevoel dat ik tijdens die trip kreeg, krijg ik meteen weer als ik een van de nummers aanzet die gedraaid werden voordat die vrouwen opkwamen: Just a Gigolo van Louis Prima. Dan voel ik me meteen weer een wereldreiziger die in een ander land inspiratie aan het opdoen is. Een lekkere tip op deze druilerige, grijze, contextloze kut-coronavrijdag. Steek een geurkaars aan, doe je kerstlampjes aan – zolang ze maar niet multi-colored zijn – en haal je mooiste glas uit de kast. Een martiniglas, een champagneglas: maakt niet uit, giet er wat lekkers in. Geen idee of het samengaat, maar chocolademelk met een scheut alcohol vind ik vandaag wel aantrekkelijk klinken. Zet dit nummer aan en wait for it, want hij bouwt op naar pure extase. Dan krijg je het pre-kerstgevoel dat ik vorig jaar had."

Boeiende podcast: Add to Cart

De Amerikaanse journalisten Kulap Vilaysack en SuChin Pak nemen in de podcast Add to Cart hun digitale koopgedrag onder de loep. Door alle maatregelen shoppen we dit jaar veel meer online dan offline, en de twee zijn benieuwd waar zij als consument gevoelig voor zijn. Welke verkooptrucjes werken, en waarom? En als je je laat verleiden door een paar siliconen ballen, gebruik je die kegel balls dan ook daadwerkelijk? Uhhh… vooruit, één keer. Maar terugsturen wordt ook lastig. Redacteur Lizzy van Hees is sinds deze week verslingerd aan deze podcast, onder meer vanwege de herkenbaarheid. "Ook al wonen Vilaysack en Pak in Amerika, we worden hier gegrepen door dezelfde trends en producten. Ik voel me ook vaak willoos en inschikkelijk tegenover de grote boze consumptiemaatschappij. Dus kijk je een 'onschuldige' Netflix-hit zoals The Home Edit of Tidying Up With Marie Kondo, dan is wordt dat in eerste instantie toch echt een reden om méér te kopen. Want je hebt toch op z'n minst de tools nodig om te kunnen ontspullen?

Gelukkig wordt er ook aandacht besteed aan 'remove from cart'. Welke dingen kun je beter níét kopen, omdat ze tegenvallen in de praktijk of omdat je het gewoon echt niet nodig hebt? Nou, een wit scherm en vier verschillende bluetooth-afstandsbedieningen voor je telefoon bijvoorbeeld – want die fotoshoots thuis en nieuwe TikTok-hobby kwamen toch niet echt van de grond. Zelf ben ik me vooral te buiten gegaan aan nieuwe boeken het afgelopen jaar, dat voelt als verantwoord geld uitgeven omdat lezen goed voor je is. En we moeten lokale boekhandels supporten, toch? Al begint het toch een beetje uit de hand te lopen nu: ik denk dat ik zo'n zes maanden vrij moet nemen om me door deze voorraad heen te werken."

Boeiende docu: The Kingmaker

Rijkdom, hebzucht en de gevaren die daarmee gepaard gaan: daar specialiseerde de Amerikaanse documentairemaker Lauren Greenfield zich in. Ze maakte naam met de documentaire The Queen of Versailles (2012), waarin een steenrijke vastgoedhandelaar en zijn vrouw het paleis van Versailles laten nabouwen (maar dan mét bowlingbaan en sushibar). En vorig jaar was Generation Wealth te zien in het Fotomuseum Den Haag, een fascinerende overzichtstentoonstelling van foto's die Greenfield maakte van de rich and famous. Op NPO Start is nu The Kingmaker te zien, het portret dat ze maakte van de bejaarde Filipijnse presidentsweduwe Imelda Marcos. Daar valt je mond van open, zegt redacteur Kim van der Meulen.

"De voormalige first lady van de Filippijnen is op het moment van filmen 86 jaar en mist de politieke macht die ze had, zegt ze op de bank in haar exorbitante huis waar schilderijen van Picasso en Michelangelo de muren sieren, in een knalroze jurk en keurig gekapt. Ze vertelt trots over haar ontmoetingen met wereldleiders en dictators, deelt geld uit aan straatkinderen en hoopt dat haar zoon president zal worden om de gloriejaren van weleer nieuw leven in te blazen. Dat haar man het land in de seventies op dictatoriale wijze regeerde, dat hij tegenstanders op brute wijze uit de weg ruimde en dat het echtpaar Marcos zich de staatskas toe-eigenden, vertelt ze er niet bij. Imelda sloeg belastinggeld stuk op onder andere drieduizend paar schoenen, vastgoed in New York en wilde dieren uit Kenia (waarvoor Filipijnse eilandbewoners plaats moesten maken), terwijl haar bewind voortdurend slachtoffers maakte. Die slachtoffers komen ook aan het woord – hun verhalen zijn zo schokkend dat je alleen maar kunt hopen dat de geschiedenis zich niet gaat herhalen. Een geweldig gemaakte documentaire over gruwelijkheden die verborgen worden onder een dikke laag glitter, glamour en een machtsverslaving."