Close

Flying high: een lesje influencen met Sisi Bolatini

11 januari 2021 11:01 / Zelfontwikkeling
H Het is tegenwoordig een volwaardige carrière: influencer zijn. Siham Bolakhrif – Sisi Bolatini op de socials – rolde min of meer per ongeluk in het vak en volgt nu een programma om haar volgersimperium verder uit te breiden.

227.000 volgers op Instagram. Dik 14.000 abonnees op YouTube. Al met al heeft Sisi Bolatini (28) op social media een bereik waar menig BN’er jaloers op zou zijn. En dat terwijl het nooit zo de bedoeling was. Vijf jaar geleden was ze net afgestudeerd als diëtist aan de hogeschool van Amsterdam. Ze werkte bij een callcenter en zette af en toe iets op Snapchat, over fashion of over haar zoektocht naar een grotemensenbaan – klein grut nog.

Maar toen was daar de weddenschap die haar carrière lanceerde. Bolatini: “Een collega bij het callcenter daagde me uit. Iemand had een vacature voor stewardess bij de KLM rondgestuurd en zij zei dat ik toch niet door de IQ-test zou komen. Nou, daar hebben we dus 50 euro op gezet, en ik won.” Want die IQ-test haalde ze met flying colours. Maar met de persoonlijkheidstest die ze uit nieuwsgierigheid ook nog even deed, ging ze nat. “Ik kwam blijkbaar niet zelfverzekerd genoeg over. Maar daar klopt helemaal niks van, ik ben hartstikke zelfverzekerd. En ik kan niet goed tegen m’n verlies.”

'Ik hield niet eens van vliegen'

Nog een keer proberen dus, dit keer bij luchtvaartmaatschappij Emirates, die toevallig net een recruitment evenement hielden in Amsterdam. “Ik kwam daar totaal onvoorbereid binnen, ik had niet eens mijn cv bij me”, vertelt Bolatini. Maar de presentatie over wat het betekent om stewardess te zijn in het Midden-Oosten sprak haar onverwacht aan. En dus bereidde ze zich voor een volgende assesment, dit keer voor Etihad Airways uit de Verenigde Arabische Emiraten, goed voor. En met gevolg: uit 200 kandidaten werd ze uitgekozen. “Ik had er echt niet op gerekend, was al bijna weer vergeten dat ik met de selectie had meegdaan. En toen kreeg ik een telefoontje: ‘Gefeliciteerd, je start over twee weken.’”

Een goed verhaal

Dat was even schrikken. “Ik had net een nieuwe auto gekocht, en nu ging ik ineens naar Dubai verhuizen!” Maar het was ook een goed verhaal, en een goed verhaal verkoopt ook op sociale media. “Mijn aantal volgers explodeerde echt. Kennelijk zijn er heel veel mensen die willen weten hoe het is om als stewardess in het Midden-Oosten te werken.”

Niet dat het leven daar meteen picture perfect was. Ze deed er maanden over om haar draai te vinden. “Ik was echt heel depressief in het begin: ik kende niemand, ik hield niet eens van vliegen. Ik was echt eenzaam en vond dat ik veel te impulsief was geweest.” Maar daardoor was het contact met haar volgers juist extra fijn. Omdat mensen steeds dezelfde vragen stelden – over de plekken die ze bezocht, de restaurants waar ze at, de kleding die ze droeg -verhuisde Bolatini van Snapchat naar Instagram, waar de antwoorden gewoon konden blijven staan.

En zo groeide ze in haar rol als influencer. Dat ging heel organisch: “Het was helemaal niet mijn doel om zoveel mogelijk volgers te krijgen, ik wilde gewoon mijn leven delen, en mensen inspireren.” Niet alleen op het gebied van mode en reizen, maar ook om te laten zien dat je je eigen keuzes mag maken. “Ik ben de oudste dochter in een Nederlands-Marokkaans gezin. Mijn ouders hadden echt behoorlijk grote verwachtingen van mij, ze wilden dat ik dokter zou worden. De studie Voeding en Diëtetiek was al een compromis. Dus toen ik meedeelde dat ik naar Dubai zou verhuizen om stewardess te worden, stonden ze echt niet te springen. Ik moest bewijzen dat ik de juiste keuze had gemaakt.”

Uit het keurslijf

Gelukkig bleek het dat ook te zijn, want na die eerste, moeilijke periode, vond ze steeds beter haar draai. “Na zeven maanden kwamen m’n ouders me daar opzoeken. Ik zag ze gelukkig vaak genoeg als ik in Amsterdam was, maar nu konden ze met eigen ogen zien hoe mijn leven daar was. Ze waren zo trots! En doordat mijn bereik op sociale media zo gegroeid was, hoorden ze ook terug van anderen dat die mijn keuzes konden waarderen. Dan kwam er in de moskee een vrouw naar mijn moeder toe om te vertellen dat haar dochter nu ook stewardess wilde worden. En dat is precies wat ik wil laten zien: dat je je niet aan het keurslijf hoeft te houden om toch succesvol te zijn.” 

'Ze heeft me overal mee naartoe genomen en aan iedereen voorgesteld'

Na twee jaar vliegen was het wel welletjes, tijd om terug te gaan naar Nederland. “Ik miste veel belangrijke gebeurtenissen, huwelijken, geboortes. En ik vond het leven in Dubai oppervlakkig, het is daar net een bushalte. Mensen komen er alleen om even geld te verdienen en trekken daarna weer verder. Vriendschappen zijn dus ook heel vluchtig en dat gaat er bij mij als nuchtere Hollandse echt niet in: ik maak vrienden voor het leven.”

Op dat moment verdiende ze nog geen geld als influencer, maar ze had wel al een aantal mensen ontmoet die dat wel deden. “En dat zette me aan het denken. In Nederland kenden nog weinig bureaus en bedrijven me. Toen ben ik naar evenementen gegaan, waar ik andere influencers tegen het lijf liep.” En dan met name: Nargis Hamdard, ook wel bekend als @callmenargis. “Ze kwam naar me toe en zei: ‘Ik ken jou nog niet, wat een leuke turban heb je! Ik ga jou overal mee naar toe nemen.’ En dat deed ze: ze heeft me overal geïntroduceerd en aan iedereen voorgesteld.”

Dromen najagen

Bolatini was op dat moment nog geen week terug in Nederland, en sindsdien heeft ze geen ‘normale’ baan meer gehad. Inmiddels is ze aangesloten bij mediabedrijf Divimove en kan ze selectief zijn in haar samenwerkingen. Maar dat betekent niet dat er niks meer te leren valt. “Daarom doe ik nu mee aan het female development program. We krijgen les in content creatie en content strategie, in formats bedenken, en ook in de technische kant. Ik wil met name groeien op YouTube. Veel van mijn volgers hebben een allochtone achtergrond, maar ik wil ook dat autochtone Nederlanders me leren kennen. Fashion, beauty, reizen en je dromen najagen – dat zijn toch thema’s die iedereen aanspreken?”

En daar stopt de droom niet. Inmiddels heeft ze haar eerste filmrol te pakken, naast onder meer Soundos El Ahmadi en Nasrdin Dchar. Meskina komt om 21 januari uit. “Ik zei vroeger altijd al: ik wil op televisie komen, ik wil verhalen vertellen.” Nou, dat is gelukt: vanuit de lucht of lekker thuis, op social media of het witte doek. Van Sisi Bolatini gaan we nog heel veel horen.

Female development program

Met name op YouTube zijn vrouwelijke influencers ondervertegenwoordigd. Daarom is digitaal mediabedrijf Divimove het female development program gestart, dat zich richt op de ontwikkeling van vrouwelijke content creators uit verschillende disciplines.

Het hele programma neemt een jaar in beslag: “We bieden ondersteuning bij formatontwikkeling, en maken door het jaar vier producties met hen, waarbij wij de productie, editing en design uit handen nemen”, vertelt Talent Partnership Manager Fabiana Broer. “Daarnaast organiseren we workshops en events waarbij de vrouwen elkaar ontmoeten en samen kunnen gaan werken. We maken een contentplanning, voeren metadata-analyses van hun YouTube-kanaal uit en kijken samen naar de huisstijl en kanaaloptimalisatie.” Zo krijgen de deelnemers handvatten om  hun carrière online verder te ontwikkelen.

Peper Hofstede

LEES MEER OVER