Close

It takes two one to tantra

24 januari 2021 10:01 / Seks met jezelf
R Reeds in een lockdown en nu ook nog met die verrekte avondklok, verdwijnen de laatste afspraken in de agenda als sneeuw voor de winterzon. Onze suggestie? Vul die gaten met zelfseks, maar dan wel mindful: the tantric way.

Collectief clitoris-kietelen of piemel-plezieren is net wat we nodig hebben in deze donkere dagen: the big O verlaagt stress, helpt bij slapeloosheid, menstruatiekramp én veroorzaakt een algeheel gevoel van gelukzaligheid, vertelt SELF. En ook al ben je misschien vol aan het masturberen geslagen tijdens de eerste lockdown, neemt dat niet weg dat er nog genoeg te ontdekken valt.

Het kan ook anders namelijk, want de verstilling van deze quarantainetijd biedt ook de kans om de sensualiteit van tantra te ontdekken. En hoewel deze hobby ontzettend leuk is met z'n tweetjes, lenen de principes van tantra zich ook uitstekend voor een ménage à un.

De techniek komt voort uit een eeuwenoude spirituele traditie met wortels in oosterse religies, waarbij de kern ligt in verbinding. En die wil je natuurlijk evengoed met jezelf. Jíj bepaalt de grenzen, jíj kiest het tempo en jóúw genot staat centraal. Een oefening die je vervolgens ook heel goed kan meenemen naar seks met een plus one.

1. Zet een intentie én de toon

In Tantraland doet men niet aan hersenloze vluggertjes en staat mindful masturberen centraal. En die handeling begint al ruim voordat je vingers in de benedenregio zijn aanbeland. Je kan bijvoorbeeld een intentie uitspreken naar jezelf. Wees gerust, dat hoeft helemaal niet hoogdravend of zweverig te zijn: je comfortabel willen voelen in je eigen lijf of simpelweg wat stress release wensen is al voldoende. Een hoogtepunt is in elk geval nóóit het doel, daarmee ga je namelijk voorbij aan de intieme ontdekkingstocht die eraan voorafgaat – en stiekem veel belangrijker is.

Zorg dat de setting uitnodigt tot ontspanning en neem dus even de tijd om de gordijnen dicht te doen, een comfy plekje te creëren en mogelijke stressfactoren uit je buurt te bannen. Een piepende telefoon of kindergekrijs brengen je geheid uit de mood. Wees daarom spaarzaam met technologisch vernuft in je directe omgeving, al zijn speeltjes welkom en mag je good ol' smartphone wel fungeren als timer.

Je kan erop vertrouwen dat een lange opbouw je orgasme intenser maakt

Want mocht je na de soloseks nog verplichtingen hebben, kan het fijn zijn om die voor the time being uit je gedachten te verdrijven, tipt tantra-expert Leah Piper aan mindbodygreen. Er is namelijk weinig zo sfeerverlagend als al solo-seksend denken aan de hond die nog een blokje om moet of de belastingaangifte die nog moet worden ingevuld. Door een concrete tantratermijn te stellen, zeg: zo'n 30 á 45 minuten, weet je zeker dat Max straks niet op de mat plast. Dat masturbeert nu eenmaal wat rustiger.

2. Adem in, adem uit

Net als bij yoga, draait het bij tantrische seks allemaal om je ademhaling. Adem je bewust, dan doet dat namelijk wonderen voor je gemoedstoestand. Ook als je seks hebt met jezelf, helpt het om te ademen met volle aandacht. Dus, adem je cortisol-levels omlaag én krik je opgewondenheid omhoog, bijvoorbeeld met 'box breathing', een geliefde ademhalingsoefening van meditatiegoeroes. Sluit je ogen, adem vier seconden in, houd je adem vervolgens vier seconden vast en adem ten slotte weer vier seconden uit. Herhaal dit een aantal keren, totdat je met je volle aandacht in het huidige moment bent. Of tot je geen zin meer hebt in het tellen. Geen zorgen: een diepere ademhaling dan normaal klaart het klusje ook.

Nu klinkt dit simpel, maar blijkt de erotische praktijk weerbarstiger. Het is namelijk knap lastig om die bewuste ademhaling vol te houden zodra het échte feest begint. Wees vooral niet bang om terug te keren naar je ademhaling, óók wanneer je climax nadert. Hoewel dat contraproductief lijkt, mag je erop vertrouwen dat die lange opbouw je orgasme alleen maar vele malen intenser maakt, vertelt sekscoach Barbara Carrellas.

3. Neem jezelf - eindelijk - onder handen

Voor die sweet release door je lichaam heen siddert, wat – nogmaals – écht niet hoeft, moet je eerst aan de juiste lijfelijke knoppen draaien. Je bent misschien gewend om direct richting de venusheuvel of onderbuik te navigeren, maar volgens Piper doe je er goed aan om eerst een uitstap naar andere plekjes te maken. Ze heeft het over de 'secundaire erogene zones', zoals je polsen, liezen, knieën, ellebogen en enkels.

Die aai over je elleboog laat je misschien niet onmiddellijk van je stoel glijden, en toch kan het reuze interessant zijn om je sensaties ook daar eens waar te nemen. Alleen al omdat veel van die plekken tijdens een huis-tuin-en-keuken-beurt vaak worden overgeslagen. Experimenteer met verschillende aanrakingen en verleg langzaam maar zeker de aandacht naar de jackpot.

Een keer doelloos over je lichaam dwalen, kan tot nieuwe inzichten leiden

Terug naar regel nummer één is: neem de tijd. Ruim zelfs, want 'haast' bestaat niet in het tantravocabulaire. Voel je vrij om allerhande strelingen, snelheden en ritmes uit te proberen. Piper suggereert cirkeltjes om je clitoris heen, beide kanten op, of het zachtjes tikken bovenop. Maar het is juist leuk om zelf op ontdekkingstocht te gaan en out of the box (pun intended) te denken. Tip voor als je een vulva hebt: het online masturbatieplatform OMGyes kan je een duwtje in de goede richting geven en een druppel glijmiddel kan absoluut geen kwaad.

Bovenstaande klinkt wellicht als een langdradige exercitie als je gewend bent om binnen no-time naar de top van die Mount Everest te hobbelen. En ook al kan een vluggertje eveneens hartstikke lekker zijn, zorgt een keer doelloos over je lichaam dolen misschien wel voor hele andere en vernieuwende inzichten.

(Solo)seksueel genot is een cadeautje, dus gun het jezelf eens om je eigen lust, zonder vooringenomenheid, onder de loep te nemen. Nu sommigen van ons weer zeeën van tijd hebben, of juist door alle chaos thuis wat extra behoefte hebben aan ontspanning en me-time: leg de hand eens wat langer aan jezelf.

Annemieke van Straalen

LEES MEER OVER