Close

Lekker boeiend

21 mei 2021 04:05 / Tips van de redactie
Søren Malling in The Investigation
Søren Malling in The Investigation
E Een mooie podcast, een interessante discussie, een inspirerend boek of fascinerend mens: de wereld is oneindig boeiend. Iedere vrijdag delen wij hier onze obsessions-du-jour.

Lekker boek: Werk nooit met je idolen

Met twintig jaar ervaring in de muziekindustrie had concertorganisator Gideon Karting genoeg anekdotes om een boek te vullen. Dat is dan ook precies wat hij deed. In het onlangs verschenen Werk nooit met je idolen beschrijft hij zijn ervaringen met humor en deelt hij 35 geboden om carrière te maken in de muziekbusiness. Ook heel toepasbaar voor creatievelingen buiten de muziek, vindt redacteur Hanneke Mijnster.

Hanneke: “Ik ontdekte dit boekje toen een van mijn idolen, de Utrechtse singer-songwriter Judy Blank, het liet zien op social media. Dat Karting lang in de muziekindustrie heeft gewerkt vind ik al interessant: hij organiseerde de Nederlandse concerten van Lady Gaga, Adele en Arctic Monkeys. Maar veel dingen die hij schrijft, gaan ook op voor schrijvers en andere creatieve beroepen op. Hij deelt namelijk eigenlijk professionaliteitslessen. Over onderhandelen: een goede deal maak je niet door op je strepen te gaan staan, maar door een situatie te creëren waarin die deal ineens heel logisch is. En over het aannemen van een professionele rol als je bij mensen bent tegen wie je opkijkt: niet te complimenteus zijn en niet om een selfie vragen. Daarmee sta je gevoelsmatig meteen lager dan die ander. Dat geldt ook in de journalistiek. Ik schoot zelfs in die keurige professionele rol toen de zanger van Zita Swoon, op wie ik erg dol ben, na afloop van een concert door het publiek liep: ik had hem best kunnen zeggen dat ik het concert goed vond, maar nee. Ik zou dan ook nooit van mijn levensdagen iemand interviewen die ik tof vind.

Dit boek geeft ook een kijkje achter de schermen van festivals en concerten. Het backstageleven blijkt niet zo wild: geen sex, drugs, rock-‘n-roll, maar containers vol spullen en smerige toiletten. Er staan ook etiquetteregels in die backstage gelden. Nooit zomaar op een artiest afstappen bijvoorbeeld, maar die persoon na een optreden even de tijd geven om te acclimatiseren en dan pas vragen stellen. En Karting deelt veel anekdotes. Zo kwam Lily Allen niet opdagen op haar eigen cd-lancering, omdat ze er geen zin in had. Hoe los je dat op, als fans en pers er al staan? Heel inspirerend – er zitten oplossingen tussen waarvan ik dacht: dat kan ik in mijn werk ook weleens proberen. Door al die eigen ervaringen is het bovendien net alsof je met de auteur in de kroeg zit. Wat ik vooral mooi vind: er bestaat geen gouden formule om het te maken in de muziekwereld. Het is vaak een kwestie van dingen die mislukken, per ongeluk de goede kant op rollen, improviseren en opnieuw beginnen. Een geweldig boekje voor iedereen die iets creatiefs doet.”

Boeiende serie: The Investigation

Vier jaar geleden maakte de Zweedse journalist Kim Wall een interviewafspraak met de Deense uitvinder Peter Madsen: ze zou een paar uurtjes meevaren op zijn zelfgebouwde duikboot voor een verhaal dat ze over hem schreef. Toen ze niet thuiskwam, sloeg haar vriend alarm. De thrillerserie The Investigation volgt het politieonderzoek vanaf het moment van haar verdwijning, weken voordat Walls in stukken gesneden lichaam werd gevonden. Redacteur Kim van der Meulen joeg alle zes afleveringen op NPO Plus er in één dag doorheen.

Kim: “Deze serie stond al op mijn kijklijstje sinds januari, toen de Britse journalist Anna Codrea-Rado hem aankondigde op haar Instagram. De reden dat zij er alvast over vertelde: ze was bevriend met Kim Wall en maakte een gelijknamige podcast bij de serie. Daarin interviewt ze regisseur en scenarist Tobias Lindholm (die ook Borgen schreef en de geweldige film Jagten), Kims ouders en de rechercheur die de leiding over het onderzoek had. Razend interessant, al was niet alles te begrijpen zonder de serie te hebben gezien. Eerst kijken, dan luisteren dus – bij elke aflevering van de serie hoort een podcastaflevering.

Een excentrieke uitvinder, een mysterieuze verdwijning, een jonge vrouw die gewoon haar werk deed, een moeilijk te bewijzen doodsoorzaak, bizarre verklaringen en aangespoelde lichaamsdelen: het leek wel een Scandinavische misdaadserie. Dat maakte Lindholm juist niet van The Investigation. De serie volgt alleen politiemensen en Kims ouders, terwijl het onderzoek naar de moord moeizaam vordert. De dader komt niet in beeld en wordt niet eens bij naam genoemd – dat verdient hij niet, vond de regisseur. Ook van de gruwelijkheden aan boord, iets waar internationale media breeduit over schreven, blijft hij weg. Heel verfrissend, zo’n verhaal zonder sensatiezucht, en je mist er niks aan.

Het levert evengoed een razend spannende serie op, die een realistisch beeld schetst van hoe het onderzoek moet zijn verlopen. Mede doordat de betrokken die je in de serie ziet allemaal hebben meegewerkt aan de serie. Vooral het enorme werk dat de duikers hebben verricht is me bijgebleven, en de gesprekken tussen de rechercheur en Kims ouders. Ga er maar aan staan. Kijken dus, deze knap gemaakte serie met waanzinnig goed acteerwerk. Misschien niet allemaal op één dag trouwens, want ik had er nachtmerries over. Deze serie gaat echt onder je huid zitten.”

Boeiend boek: Minder moeten, meer leven

Dagen die overvol zijn, maar geen voldoening geven. Lusteloos door je telefoon scrollen op een zeldzaam moment van rust. Nooit echt aandacht hebben voor de dingen die je het leukst vindt om te doen. Noem het de tijdsgeest of gewoon een verkeerde levenshouding, maar eindredacteur Peper Hofstede herkent het bij zichzelf en bij anderen in haar omgeving: we moeten de hele tijd zoveel. En dus sprak het boek Minder moeten, meer leven van journalist Annemiek Leclaire alleen op de titel al aan.

Peper: “Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje een fangirl ben. Leclaire schrijft onder meer artikelen voor Vrij Nederland, en die las ik steeds met zoveel plezier dat ik helemaal blij was toen ze ook een boek bleek te hebben gemaakt. Ook Leclaire merkte bij zichzelf dat ze nog maar weinig vreugde uit haar dagen haalde en besloot er een project van te maken. Dit is dus deels een persoonlijke reis, en deels een inspiratie om zelf op zoek te gaan naar wat extra leven in je leven. 

Haar bevindingen zijn niet baanbrekend – gelukkig maar, zou ik zeggen, want dat maakt ze ook haalbaar. ‘Relativeer de maakbaarheid. We zijn allemaal maar stakkers die elkaars mededogen verdienen’, schrijft ze. En: ‘Heb de moed een beetje echter te worden’. Wat dat dan precies betekent en hoe je dat doet, maakt ze concreet aan de hand van talloze voorbeelden uit de literatuur en troostrijke gesprekken met schrijvers en wetenschappers. Dat geeft het boek die lekkere combinatie van diepgang en toegankelijkheid. Het gaat over grote begrippen als autonomie, moed en melancholie, maar ook over het belang van bitterballen.

Mijn exemplaar zit inmiddels vol ezelsoortjes van passages die ik terug wil lezen, maar hier toch even mijn favoriet: ‘En zo beweegt het leven zich heen en weer tussen zelfverwijten en geruststelling, in oneindige pogingen mijn eigen onnozelheid te overwinnen, en ligt de echte opluchting in een onverwacht moment van ruimte in een verder dichtgetimmerde dag, als een scheur waar het licht doorheen valt, een moment dat ik steevast vier met een boek, iets uit de frituur en een glas pinot grigio van de supermarkt waar ik op uitkijk.’ En ook dat, leert dit boek mij, kan groots en meeslepend leven zijn.”

LEES MEER OVER