Close

De mythe van 10.000 stappen per dag

19 juli 2021 01:07 / Gezondheid
G Ga jij aan het eind van de dag ook nog even maniakaal rondjes te lopen om maar aan je 10.000 stappen te komen? Nergens voor nodig, je kunt het gerust wat rustiger aan doen.

Het zit er al jaren ingeramd en door coronamalaise en lockdownverveling, kan het nu helemaal op een tegeltje: 10.000 steps per day keep the doctor away. En heus, met dat specifieke aantal is niks mis, maar om nou te zeggen dat er een wetenschappelijke onderbouwing voor is? Bepaald niet, schrijft de New York Times

Eigenlijk was het gewoon marketingtechnisch handig, die 10.000. Een Japanse horlogemaker bedacht in de jaren 60 een stappenteller, en die kreeg als naam een teken dat een beetje op een wandelend mens leek, en toevallig ook '10.000 stappen meter' betekende. Door de jaren heen, schrijft de krant, is die toevalligheid een aangenomen waarheid geworden - terwijl het toch echt om nattevingerwerk gaat.

Want er is door de jaren heen genoeg onderzoek gedaan naar wat daadwerkelijk de optimale hoeveelheid beweging voor de gemiddelde mens is. In principe gaat dat uit van een aantal uren, niet van aantal stappen: bovenop de dagelijkse beweging die je toch al maakt door bijvoorbeeld van je bed naar de keuken en weer terug te wandelen - we noemen maar een willekeurige zondagmiddag besteding - zou je nog 150 minuten per week extra in actie moeten komen om alle gezondheidsvruchten daarvan te plukken, oftewel een klein halfuurtje per dag. 

De meeste mensen lopen (veel) minder dan goed voor ze is

Dat kan je besteden op de fiets, tijdens een rondje frisbeeën met de hond of in het krachthonk in de sportschool, maar een simpel extra blokje om kan zeker ook geen kwaad. Een onderzoek uit 2019 onder vrouwen van in de 70 leerde dat zij die minimaal 4400 stappen per dag zetten zo'n 40 procent kleinere kans op overlijden hadden dan vrouwen die het bij 2700 stappen of minder hielden. De gezondheidsvoordelen liepen gestaag op tot aan ongeveer 7500 stappen per dag. Alles daarboven leverde geen leuke extraatjes op, buiten misschien wat verbrande calorieën (ook best leuk).

Dat betekent niet dat je slecht bezig bent als je onder begeleiding van je favoriete podcast het niet bij één extra blokje om houdt, maar de hele stad doorkruist. Naar een wetenschapper die extra beweging afraadt, zul je lang moeten zoeken. En als je juist niet genegen bent je in het zweet te werken: die optimale 7500 stappen hoef je echt niet in je lunchpauze af te leggen. Meerdere kortere wandelingetjes zijn net zo goed voor je. Goed om te weten, want nog altijd lopen de meeste mensen (veel) minder dan goed voor ze is: in de meeste landen schommelt het gemiddelde tussen de 4000 en 5000 stappen per dag. Dus als het even kan: de paden op, de lanen in, met flinke pas.

Het hele artikel van de New York Times lees je hier.

Peper Hofstede