Close

Lekker boeiend

23 juli 2021 03:07 / tips van de redactie
De familie Kretz in L’Agence: L’'immobilier de luxe en famille
De familie Kretz in L’Agence: L’'immobilier de luxe en famille
E Een mooie podcast, een interessante discussie, een inspirerend boek of fascinerend mens: de wereld is oneindig boeiend. Iedere vrijdag delen wij hier onze obsessions-du-jour.

Boeiende documentaire: Tina

Er zijn weinig dingen zo stom als in een narratief gedwongen worden, vindt eindredacteur Peper Hofstede. Dat mensen besluiten: jij bent zo en zo, en dit is jouw verhaal, en dan vervolgens alles wat je doet of zegt langs die lijnen proberen te verklaren. Dat is precies wat de nieuwe documentaire (nu in de bioscoop) over Tina Turner wil bekritiseren, maar tegelijkertijd blijkt het ook razend moeilijk om het hier te voorkomen. Peper: "Eigenlijk gaat de film over drie mensen: Anna Mae Bullock (haar echte naam), de Tina van de formatie Ike & Tina Turner, en over Tina Turner, de superster. Het probleem is dat die eerste twee maar weinig liefde kregen. Haar moeder was ronduit gemeen, haar eerste man wreed en vernederend. Een tijd uit haar leven die ze liever zou willen vergeten, maar waar ze continu aan herinnerd wordt – wrang genoeg door deze film ook weer.

Inmiddels liggen die pijnlijke jaren alweer decennia in het verleden – eind jaren zeventig besloot de zangeres te scheiden van Ike Turner, na een huwelijk van zestien jaar vol geweld. Een gemakkelijke doorstart was het niet: op het moment dat ze bij haar man vertrok, had ze niets meer dan 36 cent en een tankpasje op zak, en bij de scheiding mocht ze alleen haar podiumnaam houden. En wat ze met die naam kon doen, was ook niet meteen voor iedereen duidelijk: wat moesten ze met een vrouw die al goed op weg was richting de 40, er al een carrière op had zitten en die ook nog eens rock-’n-roll wilde maken? Nou, een heleboel, want met een keihard werken en veel uitproberen werd Tina Turner uiteindelijk een van de grootste sterren op aarde. Alle concertfragmenten maken nog maar eens glashelder waarom. Maar ondanks haar grote persoonlijke succes blijft het gesprek in de media maar terugkomen op de jaren vol huiselijk geweld. Een boek en een film over die periode, bedoeld om een eind te maken aan de stroom vragen, hebben juist het tegenovergestelde effect. Sta je daar met al je talent en succes, en blijf je voor het oog van de wereld voor altijd de geslagen vrouw. Lekker dan."

"Dat maakt deze docu dus ook een beetje ongemakkelijk om naar te kijken: door steeds maar te benadrukken hoe lastig het voor haar is dat de mishandelingen nog altijd opgerakeld worden, worden ze ook hier weer opgerakeld. Het helpt dat la grande dame zelf nauw betrokken was bij het maken van de film en dat er gelukkig ook veel ruimte is om te laten zien hoe vindingrijk, ijverig en bescheiden ze is – en hoe ze in de tweede helft van haar leven alsnog haar grote liefde heeft gevonden."

Lekkere serie: L’Agence: L’immobilier de luxe en famille 

Fans van makelaars-realityserie Selling Sunset-fans opgelet: Netflix heeft een nieuw snoepje in dit genre de aanbieding. In L’Agence: L’'immobilier de luxe en famille ('Het Agentschap: Luxe onroerend goed voor gezinnen') volgen we het reilen en zeilen van de Franse familie Kretz en hun makelaarskantoor. Ze houden kantoor in de keuken en proberen de allerrijksten te voorzien van een huis in en om Parijs. Of op Ibiza, want de klant blijft koning. Op het Instagramaccount van het familiebedrijf krijg je in één oogopslag een indruk van hun specialisatie: een miljoenenchateau in Normandië, een villa van 500 vierkante meter aan zee bij Bordeaux, dat werk. Geweldig bingemateriaal, vindt redacteur Lizzy van Hees.

Lizzy: "Het geheim van deze heerlijke serie is het gouden snijvlak tussen reality en property porn. Funda-fielen zoals ik kunnen hun hart ophalen met marmeren badkamers, designerkeukens, beeldige kunst en onzichtbare zwembaden – alles komt voorbij. Maar los van die prachtige chateau’s, herenhuizen, designerappartementen en andere paleisjes is het reality-element minstens zo bevredigend. Van het prachtige thuiskantoor van de familie en oma’s glansrol tot de onderlinge irritaties en broederruzies."

"Dat het hier en daar ietwat wordt aangedikt, vergeef je de familie snel. En dat heeft misschien iets te maken met de twee oudste zonen Kretz. Martin en Valentin zijn allesbehalve vervelend om naar te kijken, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat ze Frans spreken. La langue de l’amour… c’est magnifique! Wie al een treinticket voor de Thalys aan het zoeken is, moet ik helaas teleurstellen: in de serie maken we ook kennis met de liefjes van deze twee. Maar dat mag de kijkpret niet drukken: lekker wegdromen maar.

Ik vind de hoofdpersonen trouwens heel sympathiek – wat ik bijvoorbeeld zo leuk aan de moeder vind, is dat ze echt een beuker is: als fulltime lerares, heeft een gezin met kleine kinderen opgevoed én stampte ze in de avonduren haar eigen bedrijf uit de grond. Als ik Liesbeth Staats en haar serie over (niet-)werkende vrouwen mag geloven, is dat typisch Frans. Niet kiezen of delen: you can have it all."

Boeiende podcast: 70 over 70

Een programma over 'het meeste maken van de tijd die ons nog rest', zo omschrijft maker Max Linsky zijn podcast 70 over 70. Hierin interviewt hij bekende en (voor ons) minder bekende zeventigplussers over grote levensvragen. Hoe kom je erachter wat je wilt? Hoe leer je loslaten? En wat maakt het leven de moeite waard? Klinkt zwaar, maar er valt ook genoeg te lachen, zegt redacteur Kim van der Meulen. "Dit is sinds deze week mijn ochtendwandeling-met-podcast-routine. Ook al ken ik de meeste geïnterviewden niet: in elke aflevering zitten grappige uitspraken, opvallende levenslessen of zinnen die zo mooi geformuleerd zijn dat ik ze meteen wil opschrijven.

Al die elementen zitten bijvoorbeeld in de aflevering met dichter, schrijver en activist Nikki Giovanni (78). Ze vertelt dat ze stopte met een prestigieuze kunstopleiding, omdat ze het niet deed omdat ze het zélf zo graag wilde: 'You’re either gonna have the life you want or you’re gonna have other people control you.' Pijnlijk en prachtig tegelijk is hoe ze vertelt over haar zoon, die als jongetje – zo had hij laatst gezegd – altijd had gehoord hoe zij om elf uur ’s avonds zat te typen. Het tijdstip waarop zij als meisje hoorde hoe haar vader haar moeder sloeg. 'At some point I should, or could, write what eleven o’clock means.' Activisme laat ze nu over aan de nieuwe generatie: een stap terugdoen om anderen is volgens haar óók belangrijk."

"Ook heel fijn: de aflevering met Dionne Warwick, die vertelt dat ze de allergrootste muzieklegendes tot haar mentoren mocht rekenen en die het op haar 80ste heeft over samenwerken met Chance The Rapper en The Weeknd. En het gesprek met de katholieke zuster Helen Prejean, die strijdt voor afschaffing van de doodstraf in de VS. Ze bezoekt ook regelmatig gevangen in de death row en is aanwezig bij hun executie – de dood is daarmee altijd een factor in haar leven geweest, maar hoe kijkt ze tegen haar eigen sterfelijkheid aan?

Bij sommige wijsheden van de oudere dames en heren steken de vragen van de 40-jarige interviewer een beetje bleekjes af, maar de inhoud is zo boeiend dat je daar zo overheen stapt. Elke aflevering begint trouwens met een ander, kort interview, dat minstens zo fascinerend is, en die van mij veel langer hadden mogen zijn. Zo vertelt astronaut Anna Lee Fisher, de eerste vrouw in Nasa’s space shuttle-programma en de eerste moeder in de ruimte, over haar carrièrekeuzes en het risico van haar vak. Max Linsky is van plan uiteindelijk 70 interviews te maken voor deze podcast, dus bereid je voor op nog veel meer inspirerend luistervoer."

LEES MEER OVER