Close

Regen op de ruiten, maar de zon in je bol

27 september 2021 03:09 / Niks herfstdip
O Of je het nou de blues noemt, een herfstdipje of ronduit een winterdepressie: je staat niet alleen. Nu het weer guurder wordt, hebben veel mensen last van sombere gevoelens, maar gelukkig zijn er simpele manieren om vast te houden aan je zomerse gemoed, ontdekt redacteur Peper Hofstede.

Het regent en het is september:

Weer keert het najaar en belaagt

Het hart, dat droef, maar steeds gewender,

Zijn heimelijke pijnen draagt.

Oké, oké, in het originele gedicht heeft J.C. Bloem het over november, maar als je de weerberichten voor komende week leest, zou dit net zo accuraat kunnen zijn. Guur weer leidt nou eenmaal vaak tot gure gedachten. Melancholie, eenzaamheid, verveling, ze liggen allemaal op de loer - en met een beetje pech heb je zelfs last van een seizoensdepressie, die in het Engels zo toepasselijk Seasonal Affective Disorder (SAD) heet. 

Het is dus fijn om te weten dat, zo op het randje van de herfst, je zelf actie kunt ondernemen om de duisternis van de komende maanden een beetje te verzachten. Dit is wat je niet, maar vooral ook wel moet doen:

1. Rust, reinheid, regelmaat

Ja, dit wist je al, zo'n beetje sinds je geboorte. Maar voor gezond lijf en een blije geest blijven ze - zeker als het buiten kouder wordt - van groot belang. Die reinheid had je vast al onder de knie, dus vertaal dat vooral naar af een toe een lekker warm bad en een opgeruimd huis, zodat het ook daadwerkelijk een fijne plek is om te zijn. Rust pak je misschien vanzelf al: die donkere avonden nodigen uit tot vroeg onder de wol kruipen. Doe dat dan wel iedere dag zo rond dezelfde tijd, en sta ook op ongeveer hetzelfde moment op, want regelmaat is écht een belangrijke factor. Lidewy Hendriks, psycholoog bij MIND Korrelatie, vertelde eerder aan collega Franke van Hoeven: "Houd je aan je ritme. Ontspanning is daarbij óók heel belangrijk. Zorg dat je leuke dingen doet."

2. Schop jezelf naar buiten

En begin daar dan het liefst vroeg op de dag al mee. Een ochtendwandeling is de perfecte manier om je dag een slinger te geven en je humeur een hoedje op. Hendriks: "Buiten bewegen in het daglicht is heel goed. Een seizoensgebonden depressie heeft vooral te maken met een veranderende hoeveelheid licht, wat ervoor zorgt dat je melatonine-aanmaak (het hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden) verandert. Als daar iets misgaat, heb je meer kans op een seizoensgebonden depressie." Bovendien, schrijft The Guardian, is het ook belangrijk voor je aanmaak van vitamine D. Er bestaan theorieën over een verband tussen een D-tekort en sombere gevoelens, dus als het je niet lukt voldoende buiten te komen, kun je dat ook als een supplement slikken. Maar in principe is een paar uur per dag de hort op dus je beste optie. 

3. Koop een dekbed

En nu denk jij natuurlijk: naar buiten?! Ik ben gekke Henkie niet! Maar de kans dat je daadwerkelijk aan die wandeling begint en niet lekker in bed blijft liggen, neemt significant toe als je een dekbedjas hebt, zo ontdekte ik zelf vorige winter. Voorheen zocht ik mijn winterjassen vooral uit op hoe knap ik ze vond, maar net zoals bij mannen geldt ook hier dat de inhoud net zo goed telt. En dus ging ik vorig jaar overstag voor een enorm exemplaar van het Zweedse merk Elvine, gevoerd met Thermore, en groot genoeg om er ook nog een dikke trui onder te dragen. Wat. Een. Verschil! In de wind of in de kou lopen werd vanzelf een plezier, bij regen deed de capuchon z'n werk. #Nospon overigens, er zijn veel meer merken die zich specialiseren in robuuste winterwaar. Wat ik maar wilde zeggen: het kost wat (ik telde 300 euro neer), maar je hebt er écht plezier van en het is goed voor je gemoed. 

4. Be prepared

Deze dagen lenen zich bij uitstek voor het ontdekken van nieuwe boeken en series. Trek er een uurtje of twee voor uit en leg een lijstje aan met wat er de komende maanden gaat verschijnen en waar je je op kunt verheugen (of wat je al tijden op je verlanglijstje hebt staan natuurlijk). Als je op een druilerige zondagmiddag op de bank ligt zonder inspiratie, weet je met die lijst in de hand meteen weer wat het grote voordeel van het najaar is: knus binnen blijven. Lees iets van David Sedaris als je opgevrolijkt wil worden en kijk (stand up) comedy op Netflix of Videoland, want lachen helpt. Of ga juist lekker aan de tranentrekkers, want ook dat kan louterend werken

5. Plan een project

Het grootser aanpakken kan ook goed uitpakken. Maak er een punt van alle Bond-films te kijken of de hele West Wing nog 's te bingen, leer gitaar spelen of programmeren, ruim al je kasten én de hele garage uit of verzamel nu al de adressen van al je vrienden en familie om ze straks een kerstkaart te sturen. Maak er in ieder geval een project van. In de eerste plaats is het afleiding van eventuele somberte, maar het geeft je ook een gevoel van voldoening om zo'n project in z'n geheel af te ronden. 

6. Zoek het vuur...

Hartstikke primitief natuurlijk, maar als buiten ons niet goed gezind is, biedt vuur van oudsher troost en bescherming tegen de elementen. Een open haard of houtkachel heeft niet iedereen, maar met een vuurkorf in de tuin of een paar kaarsen bij elkaar kom je ook al een heel eind. Mooie muziek op, lekker warm drankje erbij en een beetje in de vlammen staren.  

7. of het ijs!

Collega en intense koukleum Franke, die ik hierboven al even noemde, komt nog met een tip uit de buitencategorie: cryotherapie - vooral bekend omdat je ervan zou afvallen - schijnt te helpen bij koukleumerigheid. Door een paar minuutjes in een cabine met temperaturen die tientallen (en soms wel bijna 200) graden onder nul ligt door te brengen, zou je lijf zo gewend raken aan kou dat je metabolisme zich erop aan gaat passen. Let op: (nog) niet wetenschappelijk bewezen, maar wie kou haat, zou zich er dus misschien juist extreem en onder begeleiding aan moeten blootstellen. 

8. Skip je tukje

Ze zijn heerlijk, en vaak ook erg verleidelijk, maar je kunt het beter niet doen als je vrolijk en fit de winter door wil: het middagdutje. Het lijkt zo onschuldig, maar in de eerste plaats maak je bepaald niet optimaal gebruik van de luttele uurtjes daglicht, het verstoort ook nog je ritme (zie tip 1) en zorgt dat je 's avonds later in slaap valt. Geen uiltje knappen dus, maar liever even naar buiten voor die wandeling. 

9. Ploeter niet alleen door

En neem dan het liefst ook nog een vriendin, je geliefde of je neef mee. Je terugtrekken en in al dat regenwater gaan zitten gaarkoken is een natuurlijke neiging, maar je helpt jezelf er niet mee. Gezellig even met iemand kletsen tijdens een ommetje of aan de telefoon kan je net even uit je mistroostige bui trekken en de heimelijke pijnen die Bloem zo mooi beschreef verzachten. Schroom ook niet professionele hulp te zoeken als je er alleen of met je naasten niet uitkomt. Je huisarts weet raad en hier vind je bijvoorbeeld een test die je helpt in te schatten hoe ernstig je dip is, en meer informatie over de symptomen van SAD - behalve dat je je sad voelt natuurlijk. 

Peper Hofstede

LEES MEER OVER