Close

Filmhit Bodies bodies bodies is ook een spiegel voor Gen Z

02 september 2022 03:09 / Film
Still uit Bodies Bodies Bodies
Still uit Bodies Bodies Bodies
& 'Messcherpe dialogen', een 'geweldig en gestoord einde' en een film met een beklemmende boodschap over jonge vriendschap. De internationale recensies op de eerste Amerikaanse film van Halina Reijn gaan door het dak. Volgende week is haar film Bodies Bodies Bodies ook in de Nederlandse bioscopen te zien.

Bijna elke regisseur droomt ervan: carrière maken in Amerika. Halina Reijn was in Nederland al een gerenommeerde actrice en gooide hoge ogen met haar eerste werk als regisseur van Red Light en Instinct. Nu is daar met Bodies Bodies Bodies een daverend en internationaal succes bijgekomen. Een horrorfilm en komedie ineen, beschreven als een mix tussen Mean Girls en Lord of the Flies met een confronterende én humoristische spiegel naar overijdele en telefoonverslaafde Gen Z'ers. 

Al lang geleden, toen Reijn haar wens om te regisseren uitspraak aan de bekende Nederlandse regisseur Paul Verhoeven, leerde ze een belangrijke les, vertelt ze aan tafel bij Jinek. "Als je het wil maken in Amerika, moet je er niet zelf heen gaan, ze moeten je komen halen".

En dat gebeurde. Toen haar film Instinct werd vertoond in Londen toonde de Amerikaanse tv-studio A24 interesse in Reijn als regisseur voor een nieuwe film. En hoewel ze weinig had met het genre horror, voelde ze zich geïntrigeerd door het het spel dat centraal staat in de film. Het spel heet Bodies Bodies Bodies en is de Amerikaanse variant op Weerwolven (of Moordenaartje) zoals we in Nederland spelen. "Het is eigenlijk psychologische oorlogsvoering. Ik zag er een dark comedy in, zoals Reservoir Dogs en wilde het verhaal veel meer laten gaan over deze tijd en onze telefoonverslaving." 

Geweldig en gestoord

De film ging vorige maand in première in Amerika en de reacties zijn lovend. 'Dit is een film die je scène voor scène voor zich wint met uiteindelijk een geweldig en gestoord einde', schrijft bijvoorbeeld Time Magazine. The Boston Globe benadrukt dat je de film na het einde eigenlijk meteen nog een keer wil zien en de Associated Press roemt Reijns oog voor de huidige tijdsgeest; 'Deze film is de eerste écht goede Gen Z-thriller. Halina Reijns film is messcherpe satire.' Of zoals Variety schrijft: "Ergens ligt een boodschap begraven over hoe twintigers vandaag de dag te geobsedeerd zijn met het creëren van demonen. De film legt de mean-girl-cultuur bloot en stelt de vraag: wat is het doel van vriendschap als ze eigenlijk de mensen zijn die je zo comfortabel haat?" 

Sinds de première is Reijn volop te zien op Amerikaanse tv om te vertellen over haar film. Ze is trots op het succes, maar weet het door lange carrière als actrice ook te relativeren, vertelt ze bij Eva in de studio. "Ik ben gelukkig al wat ouder, ik ben 46 en door mijn tijd als actrice zo gewend aan altijd maar recensies, altijd oordelen. En dan leer je toch ook wel dat je de ene keer succes hebt en de andere keer faalt. En het is lang niet altijd vooraf duidelijk welke kant het opgaat. Dit valt gewoon heel goed in de tijd en ik heb ook geluk gehad met een cast die zó is gaan bloeien."

Stilte voor de storm

Een romantisch einde voor een Nederlandse regisseur, maar de aanloop naar het succes was niet makkelijk. Reijn vertrok nog in de staart van de coronacrisis naar New York, waar in die tijd volgens haar 'meer kakkerlakken en ratten op straat liepen dan mensen'. Ze was eenzaam en kon nauwelijks mensen fysiek ontmoeten, vanwege de protocollen die toen nog golden. "Op een gegeven moment ben ik gaan rondlopen en kwam ik in gesprek met mensen van het Bowery Hotel, een soort beroemd hotel in New York dat halfdicht was. Mensen daar zeiden: 'waarom kom je niet hier wonen, we maken een zacht prijsje voor je'. Dat heb ik gedaan en daar had ik eindelijk weer aanspraak met mensen van de receptie en de bediening. Zij zijn mij heel dierbaar, daarom heb ik ze ook bedankt in de aftiteling van de film." 

Als het aan Reijn ligt, stopt het internationale succes niet hier. Ze wil de vrouwelijke Paul Verhoeven worden en werkt voor filmstudio A24 aan een erotische thriller. Een genre dat eigenlijk perfect is voor Amerika, vertelt ze aan de Volkskrant. "Iets met toxische liefde, macht en seks. Dat voelt ook wel als een missie, in het klinische en puriteinse Amerika."

Bodies Bodies Bodies is volgende week te zien in de Nederlandse bioscopen.

Kyrie Stuij

LEES MEER OVER