Close

Kunstenaars die je wil kennen: Wagemans bewijst dat kunst ook draagbaar kan zijn

21 december 2022 04:12 / EVA X TITTY
H Hoewel vrouwen in de kunst steeds meer erkenning krijgen, zijn we er nog lang niet. Kunst wordt nog steeds vaak mínder waard wanneer een vrouw het signeert. En vrouwelijke makers verdienen een fractie van hun mannelijke tegenhangers. Tijd voor een tegengeluid, vindt kunsthistoricus Cathelijne Blok. Zij brengt hier elke twee weken een knaller van een 'woman in the arts' onder de aandacht. Vandaag: Esmay Wagemans, die met haar korsetten de mogelijkheden van het lichaam verkent.

Grote artiesten als Sevdaliza, Rosalîa, Solange Knowles en Cardi B, die jouw creaties dragen. Een droom voor velen, maar voor kunstenaar Esmay Wagemans de realiteit. Als je door het Instagram-account van Wagemans scrolt zie je de mooiste licht doorschijnende korsetten voorbijkomen. Deze draagbare kunstwerken hebben uiteenlopende puntige of ronde vormen, bedekken bepaalde lichaamsdelen als borsten maar zijn ook te dragen aan armen, benen of als maskers.

Als je beter kijkt zie je een soort glans in de korsetten, alsof Wagemans als een toverchemicus net zo lang heeft doorgezocht naar het perfecte materiaal voor het draagbare stukje kunst. Haar zoektocht leidt vaak naar materialen als epoxy, plastic en siliconen.

Wagemans lijkt met haar futuristische designs de mogelijkheden van haar materiaal, maar ook het lichaam steeds meer te verkennen. Leuke side note: de Amsterdamse kunstenaar had in eerste instantie niks met het werken met deze driedimensionale materialen. Tijdens haar opleiding, aan de Willem de Kooning, was haar originele plan om aan de slag te gaan met fotografie. Maar dat liep totaal anders! Voor een schoolopdracht in 2015 moest ze aan de slag in de keramiekwerkplaats en vanaf daar is het korset-balletje gaan rollen.

Omzeilen van de tepel-censuur

Ze wilde met deze opdracht vooral kijken hoe ze het vrouwelijk lichaam kon tonen, en hiermee de Instagram-censuur van de tepel kon omzeilen. Het mondde uit in een prachtige draagbare replica van haar borsten in latex: Second Skin. Wagemans droeg het kunstproject zelf en deelde de afbeelding op haar socials. Op deze manier wilde ze aandacht vragen voor de dubbele standaarden van Instagram rondom naaktcensuur, met name rondom de vrouwentepel. En die aandacht lukte zeker, want Wagemans werd massaal opgepakt en ging viral.

Wagemans confronteert ons met de vraag wat menselijk en wat kunstmatig is

Hierop volgden meerdere grote internationale opdrachten. Met haar kunst onderzoekt ze de algemene kijk op het lichaam, maar geeft ze ons met haar science designs ook een sneakpeak in de toekomst. Juist door te confronteren met de vraag wat menselijk en wat kunstmatig is, kan ons beeld volgens Wagemans hierop veranderen. Dit laat ze zien met projecten als New Humanity-Breathing Sculpture, waarin ze objecten maakt die sterk doen denken aan menselijke huid met een robotisch rafelrandje.

Dit alles maakt Esmay Wagemans een kunstenaar die laat zien dat we moeten blijven reflecteren op wat het lichaam is, maar ook wat het kan zijn. En ze benadrukt dat we onze ogen open moeten houden voor de toekomst, voor wat die ons gaat maar ook kán brengen. 

Kunsthistoricus Cathelijne Blok (1989) schrijft iedere twee weken over een 'vergeten vrouw' in de kunsten en makers die meer aandacht verdienen. Tevens is ze oprichter en creatief directeur van The TittyMag, een feministisch kunstplatform. The TittyMag biedt ruimte aan creatief talent dat bezig is met feminisme, inclusiviteit en empowerment om met elkaar in gesprek te gaan. 

Cathelijne Blok

LEES MEER OVER