Close

Wat je nodig hebt voor een goede pitch

12 maart 2020 02:03 / Ondernemen
Columnist background Columnist image
C Columnist Eva de Mol is als expert verbonden aan het tv-programma Briljant!, waarin uitvinders hun meest fantastische, innovatieve of juist verrassend simpele ideeën aan de man proberen te brengen. En dus ziet ze de meest uiteenlopende pitches voorbij komen. De beste hebben allemaal 5 dingen met elkaar gemeen.

Wie pitcht een briljant concept voor een beter, schoner, en socialer Nederland? De afgelopen weken ben ik voor het tv-programma Briljant! - samen met onder meer Diederik Jekel - op zoek gegaan naar het meest briljante idee van Nederland. Dat er veel creativiteit onder Nederlanders broeit, is duidelijk. Denk aan een oplossing voor het fileprobleem, apps voor het upcyclen van tweedehands kleding, steunkousen van slim textiel en kweekburgers. Je kan het zo gek niet bedenken of het kwam voorbij.  

Of alle ideeën het gaan redden tot de volgende fase, moeten we nog zien. Maar ik hoop vooral dat de show laat zien hoe leuk het is om aan een creatief idee te sleutelen, dat vervolgens ook te delen met anderen en daarmee weer een stapje vooruit te komen. Of je komt erachter dat jouw idee iets minder innovatief is dan je hoopte… Maar dan kun je weer lekker broeden op een nieuwe uitvinding! 

In mijn vorige column schreef ik over de spanning van eerste keren, nou die was wel voelbaar onder de kandidaten van Briljant! Heel begrijpelijk, want wat is er spannender dan over jouw uitvinding en businessplan vertellen, en dan ook nog voor een draaiende camera? Het zette me aan het denken over hoe een goede pitch eruitziet. Wat maakt dat sommige uitvinders beter uit de verf komen dan anderen? Wat mij betreft zijn dit de belangrijkste ingrediënten: 

1. Passie  

Zonder passie, geen goede pitch. Dus als ondernemers ‘sparkle’ met zich meebrengen, ben ik al voor de helft verkocht. Hoewel onderzoek laat zien dat de inhoud van de pitch uiteindelijk bepaalt of je daadwerkelijk financiering voor je uitvinding krijgt, vind ik het persoonlijk heel belangrijk dat ondernemers zélf erg enthousiast zijn over hun idee. Als jij al niet enthousiast bent, hoe moet ik het dan worden? 

2. Welk probleem los je op?  

En, vooral, hoeveel mensen zitten op een oplossing voor jouw probleem te wachten? De meeste ideeën ontstaan omdat je zelf ergens tegenaan loopt. Maar voor lang niet alle uitvindingen geldt dat andere mensen er óók op zitten te wachten. Heb jij een oplossing voor het fileprobleem, dan kun je je voorstellen dat je daar talloze mensen blij mee maakt. Maar als je iets verzint waar je eigenlijk alleen jezelf een plezier mee doet, heb je minder kans van slagen.  

Alle kennis die nodig is om een business uit te bouwen, zit meestal niet in één persoon

3. Waarom is jouw oplossing de beste? 

Er bestaat altijd een kans dat jouw geniale uitvinding ook al door iemand anders is bedacht. Waarmee onderscheidt jouw product of idee zich van dat van je concurrenten?  

4. Kosten en prijs  

Wat kost het om jouw uitvinding te ontwikkelen en voor welke prijs ga je het verkopen? Op het moment dat je jouw idee gaat pitchen, moet je deze cijfers paraat hebben.  

5. Team  

Met wie ga jij van je uitvinding een business bouwen? Een goed idee is een eerste stap, maar een business om je idee heen bouwen is écht een stuk leuker samen met een team. Daarbij laat wetenschappelijk onderzoek zien dat diverse teams met verschillende kennis en vaardigheden beter presteren. Een win-winsituatie dus. In de meeste gevallen zit alle kennis die je nodig hebt om een business te bouwen nou eenmaal niet in één persoon. 

Heb je zelf een briljante uitvinding of idee – schroom dan niet en pitch het

Liefs, Eva

Iedereen heeft rolmodellen nodig om te zien wat er allemaal mogelijk is in ons leven. Om zélf een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Eva de Mol en doet met haar onderzoek en als technologie-ondernemer. Zij en haar compagnon Janneke Niessen delen iedere week om en om hun persoonlijke ervaringen én leggen uit wat er voor nodig is om zelf ondernemer te worden.