Aan alle ondernemers: keep fighting!

De deadline voor mijn column kwam steeds dichterbij, en het lukte me niet om een onderwerp te bedenken. Genoeg ideeën, maar bij ieder onderwerp voelt de timing verkeerd. Want hoe belangrijk zijn die dingen nu echt? Zeker op het moment dat een crisis alles overheerst en alles wat vanzelfsprekend leek, dat ineens niet meer is.
Iedereen heeft overal een mening over en denkt expert te zijn. Terwijl we het natuurlijk allemaal eigenlijk niet weten. Want dit is nieuw en anders en we hebben geen idee hoe het er over twee of drie maanden - laat staan over een jaar - uitziet. Er worden wijsheden uit vorige crises gedeeld, maar ook dat vind ik lastig. Twee keer brak er een crisis uit, kort nadat ik een bedrijf was gestart. Ik weet daarom hoe het is om te bezuinigen, terwijl dat eigenlijk niet meer kan. Om tóch weer geld van je spaarrekening over te maken en zo de salarissen te kunnen uitbetalen. Hoe het is om mensen te moeten laten gaan die je zo graag wilt houden. Om keuzes te maken die onmogelijk voelen. En om niet te weten of jij een van de bedrijven bent die straks, aan de andere kant van de crisis, nog overeind staat.
“ Praat met anderen in je omgeving, juist nu
De onmacht terwijl je dingen uit je hand voelt glippen zonder dat je daar echt invloed op hebt. Ik heb het meegemaakt, en ja ik heb het beide keren gered, maar geeft mij dat recht van spreken? Ik denk het niet. En ja, iedere crisis brengt ook weer mooie innovaties met zich mee, want heel veel topbedrijven zijn in een crisis ontstaan. Maar heel eerlijk? Daar koop je helemaal niks voor als je nu zelf middenin de ellende zit. Dan zit je niet te wachten op verhalen van anderen die er eerder goed doorheen zijn gekomen. Want what the f*** heb jij daaraan. Het zegt niks over of jij het wel of niet gaat redden en helpt je hier niet doorheen komen.
Dus in plaats van allerlei tips te geven en de betweter vanaf de zijlijn uit te hangen, wil ik vooral een oproep doen aan ondernemers die het niet meer zien zitten. Zij die drastische aanpassingen moeten maken of die het om welke reden dan ook moeilijk hebben: praat met anderen in je omgeving, met collega-ondernemers of met vrienden. Juist nu.
LEES OOK
Ondernemers zijn creatief en kunnen als geen ander vechten voor het voortbestaan van hun bedrijf. Om een kans te maken en te overleven, heb je dat vuur ook nodig. Maar dan moet je wel nog een lichtpuntje zien en het gevoel hebben dat er wat te vechten valt.
Dus vertel mensen waar je tegenaan loopt. Als je ergens zo midden in zit, zie je soms de makkelijke oplossingen niet meer. Uit angst voor wat er eventueel kan gebeuren, kun je lamgeslagen zijn of je kop in het zand steken. Dan heb je iemand nodig die je daar uit kan trekken, door je weer perspectief te geven. Misschien heb je iemand nodig die je net dat duwtje kan geven om een moeilijk besluit te nemen. Een besluit dat nodig is, maar dat je – vaak tegen beter weten in – voor je uitschuift. Of iemand om gewoon even mee te schelden op de situatie, want in the end is dit natuurlijk gewoon alleen maar helemaal ruk. Gegarandeerd succes is er niet, maar wat je wél kan doen, is blijven focussen op de dingen waar je invloed op hebt. De dingen die je kunt veranderen, blijf creatief en vooral: blijf ondernemen.
Voor de ondernemers in mijn netwerk ben ik bereikbaar. Gewoon om te praten, te luisteren en mee te denken als ze dat fijn vinden. Niet omdat ik alle antwoorden heb, maar omdat dit niet de momenten zijn dat je het gevoel wilt hebben dat je er alleen voor staat. Los van wat de uitkomst is, moet je met opgeheven hoofd en trots terug kunnen kijken en denken: ik heb er echt alles aan gedaan. Keep fighting!
Om te weten wat er allemaal mogelijk is, heb je rolmodellen nodig en om een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Janneke Niessen doet als technologie-ondernemer en investeerder. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen als ondernemer en schrijft over welke bedrijven je écht wilt leren kennen. En over alles wat haar nog meer opvalt.