Close

Laten we meer verhalen delen van werkende vrouwen

21 mei 2020 03:05 / Eva de Mol
Columnist background Columnist image
W Wat doet het coronavirus met de rolverdeling tussen mannen en vrouwen? Het lijkt erop dat we een paar stappen terug in de tijd hebben gedaan op dit gebied, valt columnist Eva de Mol op. Hoe zorgen we dat we in de toekomst wél meer ruimte bieden aan de verhalen van vrouwen die terugkeren naar de arbeidsmarkt?

Het lijkt wel alsof het coronavirus ons weer tien jaar terug in de tijd heeft geslingerd op het gebied van emancipatie. De werklast van het huishouden is de afgelopen maanden hoger geweest dan normaal. En veel vrouwen zijn geneigd om de extra klappen van het huishouden op te vangen, net als de zorg voor hun kinderen. Het aantal knutselwerkjes dat op Instagram wordt gepost, bereikt een all time high. Er worden talloze taarten en koekjes gebakken en nu de maatregelen een beetje worden versoepeld, 'mag' de man weer als eerste aan het werk, terwijl de vrouw vaak thuisblijft op de dagen dat school nog niet open is.

Ook in de Nederlandse regering en crisisteams zien we weinig vrouwen aan het hoofd. Iets wat volgens Sander Schimmelpenninck heel verklaarbaar is, aangezien hij vorige week op televisie zei: "Wij hebben niet zoveel vrouwen aan de top omdat vrouwen vaak parttime werken." Nou ben ik normaal gek op Sander, maar hier keek ik wel van op. Zeker omdat niemand hem corrigeerde. Blijkbaar hebben wij allemaal geaccepteerd dat het aan vrouwen zelf ligt in Nederland, dat nemen we voor waarheid aan. Heeft het dan niets te maken met het glazen plafond?

We weten natuurlijk dat die stereotype beelden over man en vrouw behoorlijk hardnekkig zijn, en sociale media spelen hierbij een belangrijke rol. Hoe kunnen we verwachten dat meiden techniek gaan studeren als we vooral online rolmodellen zien die een kookboek uitbrengen? Als jonge meiden struikelen over de ultiem blije foto's van moeders met kinderen, krijgen ze dan wel mee hoe moeilijk het kan zijn om afhankelijk te zijn van een partner? Armoede treft vooral vrouwen die zijn gescheiden en al tien jaar geen onderdeel meer zijn geweest van de arbeidsmarkt.

Maar als we het stereotype beeld willen doorbreken, kunnen sociale media net zo goed een sleutelrol spelen. Zo ontving sociaal netwerkkanaal Peanut vorige week 11 miljoen euro van één van de grootste investeerders van Groot-Brittannië. Op dit platform kunnen vrouwen chatten over 'mommy stuff' en andere vrouwenzaken zoals vruchtbaarheid. Ik hoop echt dat we hier ook veel werkende moeders gaan zien, die hun verhalen delen over het combineren van werk en kinderen. Dat er af en toe gelukkige momenten worden gedeeld van vrouwen die zélf op pad zijn – zonder kinderen.

Ik hoop dat mijn dochter zich straks niet hoeft te verantwoorden voor haar carrièrekeuzes

Eigenlijk is dat mijn wens voor de toekomst. Voor de 'nieuwe wereld' waar we het steeds over hebben met elkaar, de wereld na Covid-19. Ik hoop dat mijn dochter zich in die wereld niet meer hoeft te verantwoorden voor de carrièrekeuzes die ze maakt. Toen ik tijdens een bezoek aan de speeltuin een andere moeder vertelde dat ik mijn eigen bedrijf run, en dus niet de hele tijd thuis bij mijn kinderen ben gebleven de afgelopen maanden, was haar reactie: "Het geeft niet hoor." Het geeft niet?! Nee, natuurlijk niet. Maar blijkbaar ben ik wel de uitzondering. Moet ik me daar dan voor schamen? 

Ik hoop dat moeders straks niet meer buiten de boot vallen als ze geen knutselwerkjes en taarten delen op Instagram. Dat de boeken over zwangerschap en kraamtijd een mooi vervolg krijgen met tips en tricks om terug te keren naar de arbeidsmarkt. En dat het in Nederland ook vanzelfsprekend wordt dat vrouwen hun zwangerschapsverlof delen met hun man. Ik zou nog meer vrouwen met kinderen willen zien bij de aankondiging van een beursgang, zoals Katrina Lake. Als oprichter van Stitch Fix nam ze trots haar zoontje mee naar de opening van Nasdaq. En ik zou ook wel meer vrouwelijke premiers willen zien zoals Jacinda Ardern. Daar hoop ik op.

Kortom, ik wil meer verhalen zien en horen van vrouwen die hun eigen broek ophouden en hun dromen waarmaken. Naast de droom van het aanrecht.

Iedereen heeft rolmodellen nodig om te zien wat er allemaal mogelijk is in ons leven. Om zélf een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Eva de Mol doet met haar onderzoek en als technologie-ondernemer. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen én legt uit wat er voor nodig is om zelf ondernemer te worden.