Close

Slecht rapport, maar niet gefaald

29 oktober 2020 02:10 / Eva de mol
Columnist background Columnist image
O Ondernemer Eva de Mol maakt zich hard voor meer diversiteit in de start-upsector en deze week blikt ze terug op het eerste jaar van het initiatief #Fundright. Is er wel reden voor een feestje als er nog geen sprake is van verbetering?

Deze week vieren we het eenjarig bestaan van #Fundright, een initiatief dat vorig jaar in het leven werd geroepen om meer diversiteit in de investerings- en start-upsector te krijgen. Want daar wordt het spel, nog steeds, vooral door mannen gespeeld. Een verjaardag is niet alleen reden voor een feestje, maar ook altijd een mooi moment om te reflecteren op het afgelopen jaar. Was het initiatief een succes? Zijn onze doelen behaald of is het mislukt? Al is een kort antwoord op die vraag nog niet zo makkelijk.

De duidelijkste pijler om het succes te meten is het aantal investeringen in diverse en vrouwelijke teams. En helaas, die cijfers zien er niet indrukwekkend uit. Dit jaar ging slechts 13 procent van alle financiering naar start-ups die worden geleid door een divers team, met mannen én vrouwen. Nog treuriger: minder dan 1 procent ging naar de teams waar alleen vrouwen de leiding hebben. Als je het mij vraagt, is het natuurlijk verschrikkelijk triest dat je in 2020 als vrouwelijke ondernemer nog steeds aan man nodig hebt om aan financiering te komen. Daar kan je toch met de pet niet bij? Dus als we naar alleen die cijfers kijken, is het antwoord: ja we hebben gefaald.

'Het werkt niet om je als agent op te stellen'

Maar er bestaat ook een meer genuanceerd antwoord, want de ervaring leert dat diversiteitsinitiatieven zich lang niet altijd lenen voor binaire uitkomsten. Deze initiatieven kunnen simpelweg niet slagen of mislukken in één jaar. Je bereikt het resultaat pas over langere tijd. En om dat doel te bereiken, blijf je samen doorduwen, je blijft positief, staat op wanneer je valt en doet je uiterste best om het volgend jaar weer een stukje beter te doen.

Hoewel verandering lang duurt, is het proces meestal heel leerzaam. Zo heb ik van het eerste jaar #Fundright geleerd dat het niet werkt om je als agent op te stellen of probeert mannen te bekeren en beboeten wanneer ze niet mee willen werken. Je krijgt mensen niet aan boord door te blamen en shamen met opgelegde regels en straf. En als boze vrouw ben je volgens mij ook niet de formule voor succes – eerder het tegenovergestelde. Ook zullen er altijd mensen zijn die het hele diversiteitsissue onbelangrijk vinden. Die zeggen dat het aan vrouwen zelf ligt of aan het feit dat we hier 'allemaal' parttime werken. Deze mensen ga je waarschijnlijk ook niet mee krijgen. Dus in plaats van je energie te steken in het overhalen van deze groep, kan je die beter gebruiken voor de mensen die het wél zien zitten. De mensen of organisaties die wel willen veranderen, maar niet weten hóé. Want daarmee maak je uiteindelijk meer impact.

'Je hebt iemand nodig die voor je op de bres springt'

Als je iets probeert te veranderen of bereiken heb je een champion nodig. Iemand die voor jou en je idealen op de bres springt is zo belangrijk. Bij dit initiatief is dat Constantijn van Oranje, de start-up ambassadeur van Techleap. Het heeft het vaak meer impact als mannen andere mannen ergens op aanspreken. En zo heeft Constantijn vorig jaar gezegd dat hij niet langer plaatsneemt in een 'manel', oftewel een all-male panel. Met één champion kom je ver, maar een community van mensen om je heen is minstens zo belangrijk. Zorg dat je een leuke groep mensen hebt, die dezelfde missie deelt. Dat betekent overigens niet dat het altijd over werk hoeft te gaan volgens mij. Doe leuke dingen samen, want de beste ideeën ontstaan vaak niet in een vergaderzaal, maar juist als je in een andere context samen bent. Met #Fundright is dit ook altijd een onderdeel van onze plannen: vinden we het zélf leuk om te doen?

Iemand vroeg vorige week waarom ik dit zo belangrijk vind en mijn antwoord is altijd hetzelfde: 'Ik geloof écht in gelijke kansen voor iedereen. Onafhankelijk van hoe en waar je bent geboren'. Als je zo'n duidelijke drive of missie voelt, dan moet je daarna beseffen dat verandering altijd bij jezelf begint. Ik wil dat het voor mijn dochter makkelijker en logischer wordt om bepaalde stappen te maken in haar carrière dan het voor mij voelde. Of om met de woorden van de moeder van Kamala Harris te spreken: 'Breaking those barriers is worth it. As much as anything else, it is also to create that path for those who will come after us'. Kortom, het is tijd voor actie.

Iedereen heeft rolmodellen nodig om te zien wat er allemaal mogelijk is in ons leven. Om zélf een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Eva de Mol doet met haar onderzoek en als technologie-ondernemer. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen én legt uit wat er voor nodig is om zelf ondernemer te worden.