Close

Het coronadiploma: de zesjescultuur ten top

04 februari 2021 06:02 / Eva de Mol
Columnist background Columnist image
H Het gaat niet goed met de leerlingen die dit jaar eindexamen moeten doen, leest Eva de Mol. Maar als het aan haar ligt, moeten scholen zich daar niet bij neerleggen: er staat te veel op het spel.

Met verbazing las ik dinsdag de voorpagina van het FD: 40 procent van de eindexamenleerlingen dreigt te zakken voor het eindexamen! Hoe is het mogelijk? Dat er een groep leerlingen is waar de thuissituatie te wensen te over laat, en dat het moeilijk is om thuisonderwijs te volgen, snap ik. Maar dat kan toch geen 40 procent van de Nederlandse eindexamenleerlingen zijn? En lees ik niet overal dat juist die eindexamenleerlingen wél naar school mogen, ook in de lockdown? Dat blijkt in de praktijk vies tegen te vallen, want vaak dwingt een oud schoolgebouw of slechte ventilatie toch tot thuisblijven.  

Op sommige scholen verwachten ze zelfs dat slechts 50 procent van de leerlingen slaagt. Terwijl het gemiddelde normaal op 92 procent ligt. Met deze cijfers lijkt het me dat je als school een groter probleem dan alleen corona hebt. Als mogelijke oplossing wordt gesproken over het naar beneden brengen van de slagingsdrempel. Een verwaterd diploma dus, natuurlijk nu al gelabeld met de term ‘coronadiploma’.

Zo'n eindexamenlijst kan behoorlijk bepalend zijn voor een vervolgopleiding

Maar daar lijken me ernstige nadelen aan zitten. Zou dat dan voor alle leerlingen gaan gelden?  Ik vind het heel oneerlijk om leerlingen die prima cijfers halen ook een coronadiploma te geven. En het is ook zo Nederlands. Laten we vooral niet kijken wat we kunnen regelen voor de leerlingen die er wél goed voorstaan. Nee, laten we in plaats daarvan alle niveaus proberen recht te trekken en ergens in het midden, of iets daaronder, uitkomen.

Maar wat als een eindexamenleerling een sterke - en volledige - cijferlijst nodig heeft om aan een goede universiteit in het buitenland te kunnen studeren? Uit eigen ervaring weet ik dat een eindexamenlijst behoorlijk bepalend kan zijn bij het instromen van een vervolgopleiding. Zo wordt het internationaal gezien als een middel om beurzen toe te kennen. Betekent het coronadiploma dat Nederlandse studenten er in andere landen niet meer tussen gaan komen?

Vorig jaar was ons land een van de weinige landen waar leerlingen een coronadiploma kregen. In de meeste landen gingen de examens gewoon door. Soms met een maand of twee vertraging. Of online. Duitse scholieren maakten hun examens uiteraard gewoon op de geplande datum in een uiterst hygiënische en covid-proof omgeving.  

We hebben nog genoeg tijd om alle zeilen bij te zetten

En wie zegt eigenlijk dat de slagingskans inderdaad maar 40 procent is straks? Laten we niet vergeten dat het ‘pas’ februari is. We hebben nog zes maanden tot leerlingen in september mogelijk een vervolgopleiding kunnen volgen. Genoeg tijd om alle zeilen bij te zetten en de slagingspercentage op te schroeven. En zes maanden om flexibel te kijken naar de examendatum en de eisen voor vervolgopleidingen.

Dan maar even geen schoolvakanties. Bouw een enorme tent waar kinderen op veilige afstand of in groepjes verspreid over de dag onderwijs kunnen volgen. Ruimtegebrek kan en mag in Nederland toch geen reden zijn niet het juiste onderwijs aan te bieden. In een dag zit 24 uur, het moet toch lukken om binnen die uren leerlingen bij te spijkeren op cruciale vakken. Laten we er in ieder geval voor zorgen dat de Nederlandse middelbare scholieren straks niet ook onderaan de Europese lijstjes bungelen.

Iedereen heeft rolmodellen nodig om te zien wat er allemaal mogelijk is in ons leven. Om zélf een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Eva de Mol doet met haar onderzoek en als technologie-ondernemer. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen én legt uit wat er voor nodig is om zelf ondernemer te worden.

LEES MEER OVER