Close

(COVID)chic, teleurstellend of aso

03 juni 2021 02:06 / Janneke Niessen
Columnist background Columnist image
H Hoe bedrijven zich gedragen tijdens en ná een pandemie zegt veel over hoe ze in de maatschappij staan, denkt ondernemer Janneke Niessen. Denken ze alleen aan vandaag of kijken ze naar de lange termijn? In haar column noemt ze drie voorbeelden van hoe het wél en vooral ook niet moet.

De zon schijnt, de wereld gaat weer open, ik heb een afspraak voor mijn vaccinatie (yeah!) en de zomervakantie is in zicht. Een goed moment dus om vanaf een terrasje in de zon alvast de eerste balans op te maken van hoe bedrijven zich in deze situatie opstellen. Dat het voor bijna niemand een feest was, mag duidelijk zijn. Maar hoe bedrijven daar vervolgens mee omgaan, maakt nogal een verschil heb ik gemerkt. Van heel goed tot extreem matig en soms ronduit asociaal.

Laten we beginnen met de bedrijven die zich wat volgens mij van hun beste kant hebben laten zien. Dichtbij huis: het Chassé Theater. In de culturele sector hield het nou niet echt over wat betreft de support vanuit de overheid, maar daar hebben ze in Breda in ieder geval niet veel van laten merken. Waar ik al fan was, ben ik het nu zo mogelijk nog meer: duidelijke communicatie, verschillende opties, zoals een nieuwe datum, geld terug of geld doneren. Kortom: voor iedere klant een gepaste oplossing. Je voelt je gewaardeerd, het versterkt het gevoel dat we het samen moeten doen. Dit bedrijf is niet alleen bezig met vandaag, maar denkt aan de lange termijn. Ook Auping laat zich van haar goede kant zien, door de overheidssteun weer terug te geven omdat ze het niet nodig bleken te hebben. Volgens de regels hoeft het misschien niet, maar het past wel in de geest van die regeling. Een chique actie.

Misschien kan Pinokkio nog wel een collega gebruiken

Echt teleurgesteld ben ik in de Efteling. Waar ik als geboren en getogen Brabander ik al sinds ik klein was ieder jaar naar toe ga. Het park is één grote vrolijke herinnering. Van de wedstrijd in de auto wie als eerste de Python boven de bomen uit zag steken, tot het sprookjesbos waar ik met mijn hoofd op de paddenstoel stond te luisteren naar de muziek. Maar die magie spatte mooi uiteen toen ik de ongebruikte kaartjes van afgelopen winter alsnog wilde gebruiken, mijn kinderen zijn inmiddels namelijk net zo fan. Kaartjes moeten binnen twee maanden worden gebruikt. Niet heel realistisch met normale schoolweken en sport op zaterdag. Vervolgens waren er alleen tijdsloten midden op de dag, terwijl je door een nieuw kaartje te kopen wél om 9.00 uur naar binnen kon. Toen ik dit aankaartte bij de klantenservice, verscholen ze zich achter de COVID-maatregelen. Misschien dat Pinokkio nog een collega kan gebruiken, want dit heeft niets met de maatregelen te maken en álles met beleid. Niet heel klantvriendelijk, merkte ik op. En daarop kreeg ik te horen dat dat mijn mening was en dat ik die mocht hebben. Niet heel sprookjesachtig en niet echt een mooie herinnering. Efteling, ik ben niet boos maar wel teleurgesteld. En hoewel ik mezelf geen illusies maak, hoop ik dat die woorden bij jullie hetzelfde effect hebben als bij mij vroeger, wanneer mijn ouders dat zeiden.

Je hebt ook bedrijven die het écht bont maken. Booking.com die 100 miljoen overheidssteun ontvangt en de top van het bedrijf vervolgens een bonus uitkeert van 28 miljoen. In welke wereld krijg je dat aan jezelf uitgelegd? Of Sywert van Lienden en zijn kompanen, die zich voordeden als redders van de zorg en er geen cent mee wilden verdienen, maar ondertussen minstens 9 miljoen euro in hun zakken steken. Is het legaal? Vast. Heeft de overheid hier fouten gemaakt? We zullen er snel achter komen. Maar deze bedrijven kennen de woorden samen, solidair en ethisch niet. Deze bedrijven denken vooral aan zichzelf en hebben met hun 'we doen niets illegaals' echt al mijn respect verloren. Intussen verpesten zij het namelijk wel voor de goede bedrijven in een toekomstige crisis. Als gevolg van de onherroepelijke ophef en de kritiek die hierop volgt, zal een volgende keer een heel apparaat worden opgetuigd om dit soort dingen te voorkomen. De snelheid en wendbaarheid van de overheid en haar steun zal worden opgeofferd om de kans op misbruik te beperken. Ik kan dus alleen maar hopen dat er in de tussentijd een andere manier wordt gevonden om dit soort gedrag af te straffen – en toekomstige teleurstellingen te voorkomen.

Om te weten wat er allemaal mogelijk is, heb je rolmodellen nodig en om een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Janneke Niessen doet als technologie-ondernemer en investeerder. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen als ondernemer en schrijft over welke bedrijven je écht wilt leren kennen. En over alles wat haar nog meer opvalt.