Close

Vrouwen opgelet: winst is géén vies woord

10 juni 2021 07:06 / Eva de Mol
Columnist background Columnist image
D Dat er zo weinig vrouwelijke selfmade miljonairs zijn, wordt door sommigen geweten aan de ambities van vrouwelijke ondernemers. Zij willen vooral graag impact maken met hun bedrijf – voor ze ook maar aan winst denken. Dat moet anders, vindt ondernemer Eva de Mol. En wie zegt dat impact en winst niet hand in hand kunnen gaan?

De Quote Top 100 Selfmade Miljonairs deed heel wat stof opwaaien afgelopen tijd – vooral vanwege het lage aantal vrouwen op de lijst. Volgens velen zou de oorzaak hiervoor zijn dat vrouwen liever 'impact willen maken' dan geld verdienen. En opvallend genoeg kreeg ik juist ook van veel vrouwen berichten dat het nogal kortzichtig is om alleen maar naar geld te kijken als uitkomst. Omdat impact maken voor hen eigenlijk zoveel belangrijker is dan de financiële uitkomst van ondernemen. En dat is natuurlijk helemaal waar: geld is maar één graadmeter van succes, maar allesbehalve de enige. Ook voor de mannelijke miljonairs geldt waarschijnlijk dat ze echt niet alleen voor het geld jarenlang hebben gebuffeld om hun bedrijf tot een succes te maken. Sterker nog, we weten uit onderzoek dat ondernemers die wel uitsluitend worden gedreven door de wens om heel rijk te worden in de praktijk vaak helemaal niet succesvol worden.

Wat me opvalt, is dat in veel van deze reacties een elitaire ondertoon doorklinkt over het maken van impact, terwijl het een beetje vies en plat wordt gevonden om louter een forse financiële beloning als succes te bestempelen. Is het voor Nederlandse vrouwen dan niet geoorloofd om van een bedrijf te dromen mét het daarbij behorende financiële succes? Of moet het vooral leuk en gezellig blijven? Altijd iets bijdragen? De wereld beter maken? Wee je gebeente als vrouwen ook nog financieel onafhankelijk worden met hun onderneming. Of nog erger: meer gaan verdienen dan de mannen om zich heen.

Grote verbazing alom wanneer blijkt dat wij ook wel een salaris willen

Zijn we als Nederlandse vrouwen zo'n klein onderdeel van het spel geworden dat we onszelf van tevoren al proberen in te dekken? En niet eens meer de verwachting of hoop uit durven te spreken over financiële uitkomsten? Om het nog erger te maken: uit onderzoek in Harvard Business Review blijkt dat vrouwen die hun start-up presenteren als gedreven door sociale impact – vaak meer financiering ophalen dan wanneer ze hun start-up presenteren als een 'traditionele onderneming met winstoogmerk' (lees: een normaal bedrijf). Dus om als vrouwelijke ondernemer als competent te worden bestempeld, is het blijkbaar een vereiste dat je 'warmte uitstraalt. Is impact je grootste focus, dan voldoe je nou eenmaal eerder aan deze verwachting dan wanneer je een bedrijf hebt met een commercieel karakter.

In calvinistisch Nederland lijkt het toch nog steeds een beetje vies als je als vrouw voor je financiële beloning opkomt. En eerlijkheid gebied me te zeggen: mensen verwachten het ook niet. De keren dat mijn zakenpartner en ik een meeting hadden waarbij de andere kant van de tafel in de veronderstelling was dat we een social impact-fonds zijn, zonder enige interesse voor de financiële balans en uitkomsten, zijn inmiddels niet meer op één hand te tellen. Grote verbazing alom wanneer tijdens onderhandelingen blijkt dat wij toch ook wel een salaris willen. Of erger nog: dezelfde financiële rechten als onze mannelijke collega-investeerders. Prima hoor die dames die een poging doen zich te mengen in het spel, maar we moeten niet verwachten dat we met open armen worden ontvangen en met dezelfde spelregels mee kunnen doen. 

Laten we ondernemen niet langer etaleren als iets wat je voor de leuk doet

Maar op deze manier zien we een heel groot grijs gebied over het hoofd. Ik geloof namelijk dat impact en financiële return wel samen kunnen gaan. Vrouwen moeten zelf ook verder durven kijken dan impact, want financiële onafhankelijkheid geeft je de ruimte om te kiezen waar je je geld aan uit geeft. Of dat nou aan je eigen bedrijf is, maatschappelijke verandering, of aan een goed doel, een mooie reis met je kinderen of je pensioen. Dus laten we, dames ook, niet zo bescheiden en naïef zijn. Laten we ondernemen niet langer etaleren als iets wat je voor de leuk en gezelligheid doet, want met de bijbehorende beloning wordt impact maken soms nog een stukje makkelijker.

Iedereen heeft rolmodellen nodig om te zien wat er allemaal mogelijk is in ons leven. Om zélf een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Eva de Mol doet met haar onderzoek en als technologie-ondernemer. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen én legt uit wat er voor nodig is om zelf ondernemer te worden.