Close

De hel die pakketjes heet

17 juni 2021 04:06 / Janneke Niessen
Columnist background Columnist image
I In onze 24 uurseconomie zijn we allemaal gewend op onze wenken te worden bediend. Bestel je vandaag een boek of een ventilator? Dan heb je 'm morgen in huis. Althans... meestal. Ondernemer Janneke Niessen ziet het bij haar postpakketjes namelijk vaak misgaan. Kan dat niet beter?

Je zou het niet verwachten als je de hoeveelheden pakketjes ziet die bij ons thuis arriveren, maar ik koop lang niet alles online. Ik wil namelijk graag dat de leuke, unieke, lokale winkels blijven bestaan en dat gaat alleen als je er zelf ook dingen blijft kopen. Dus maak ik iedere week een rondje langs de bakker, slager, kaasboer en viswinkel. En ik ga ook nog regelmatig naar de kookwinkel, wijnwinkel, chocolaatjeswinkel, kinderkledingwinkel en alle andere winkels waar je nog altijd goed wordt geholpen én ze weten wie je bent. Maar op een of andere manier blijft er toch genoeg over om wel online te kopen. Hoewel dat eigenlijk efficiënt zou moeten zijn en me tijd zou moeten besparen, is het voor mij ook vaak tijdrovend en een bron van frustratie.

Op papier is het niet heel ingewikkeld: je koopt iets online en een paar dagen later wordt het thuisbezorgd. Als je er niet bent, komen ze nog een keer langs of er zit een briefje in de bus waar je het op kunt halen. Een kind kan de was doen, toch? Maar helaas, de praktijk ziet er vaak toch net anders uit.

Dat die dag regenende én ik geen x-ray ogen heb, resulteerde in een zompig en geplet pakket

Zo besloot een bezorger onlangs dat het een prima idee was om het pakketje over de poort te gooien. Dat het die dag regende én ik geen x-ray ogen heb, en dus bij thuiskomst niet zag dat er een pakketje aan de andere kant van de poort lag, resulteerde helaas in een zompig en geplet pakket. Of die bezorger met een duidelijk ander brievenbusbeleid dan ik, die dacht dat het een goed idee was het pakketje in de vuilcontainer te leggen met een vermelding daarvan op een briefje in de brievenbus. Maar als je net die dag niet in de brievenbus kijkt, vind je die boodschap pas als de container – met pakketje – al is geleegd.

Ook dat briefje in de bus dat ze je niet hebben aangetroffen thuis, terwijl je er wel de hele dag was, is irritant. Een melding dat het pakketje is bezorgd als je niks hebt ontvangen zo mogelijk nóg irritanter. Extreem frustrerend vind ik het als ik echt op iets zit te wachten en iedere 5 minuten op track en trace kijk om te zien of ze bijna bij m'n huis zijn, om vervolgens net voor het moment suprême een melding te krijgen dat ze toch een dag later komen.

Uren van mijn tijd heb ik al verspild aan het bellen van klantenservices om erachter te komen waar mijn pakketjes zijn gebleven. En de tijd die ik kwijt ben om de hele stad door te rijden om overal pakketjes op te halen doet in één klap de tijdswinst van online bestellen teniet. Vaak zitten ze bij de meeste afhaalpunten overduidelijk ook al niet te wachten op je bezoek, wat niet echt bijdraagt aan mijn vrolijke humeur die dag. En ik zie mijn buren vaker om te vragen of ze misschien een pakketje hebben ontvangen voor mij dan gewoon voor een praatje.

Tenzij ik in een parallel universum woon, is het een bron van irritatie voor veel mensen

Degene die het pakket verstuurt, schuift de verantwoordelijkheid meestal af op het verzendbedrijf – en die lijkt het al helemaal niet te boeien of een pakketje een beetje normaal of überhaupt aankomt. In iedere andere business zou de hoeveelheid issues leiden tot een faillissement, maar als iedereen slechte service levert, speelt het blijkbaar geen rol meer.

Ik zie kansen voor een nieuwe speler die dit probleem gaat oplossen. Ik zou alle winkels smeken of ze met dat bedrijf gaan werken en betaal met liefde wat meer voor de bezorging. Want tenzij ik in een soort parallel universum woon terwijl in de rest van Nederland pakketjes wel gewoon altijd keurig worden bezorgd, is het volgens mij een grote bron van irritatie voor veel mensen. We kunnen tegenwoordig de meest complexe problemen oplossen, ziektes genezen waar je vroeger zeker aan dood zou gaan en steeds meer zelfrijdende auto's nemen deel aan het verkeer. Een pakketje van a naar b brengen op een normale manier zou dan toch ook moeten kunnen? Tot die tijd moet ik misschien gewoon een stuk minder bestellen of wat vaker een appeltaart bakken voor de bezorgers die wel goed bezig zijn… wie weet vragen ze hun baas wel of ze altijd op mijn route mogen werken.

LEES MEER OVER