Close

De roaring thirties en fourties beginnen nu

01 juli 2021 03:07 / Janneke Niessen
Columnist background Columnist image
I In een toekomst die op een rap tempo verandert, is het wel zo handig als je een beetje mee kunt komen. Sterker: dat iedereen mee kan komen. Daarom moeten de zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden een vaste plek krijgen in het onderwijs, bepleit columnist Janneke Niessen.

Velen van ons, inclusief ikzelf, zijn druk met de roaring twenties, de slutty summer of hoe je het einde van de lockdown en het begin van de zomer ook wilt noemen. Zelf was ik blij te merken dat ik het nog kan. Dansen tot vroeg in de ochtend, uit eten gaan, afspreken met veel verschillende mensen. Sterker nog, ik kreeg er weer bakken energie van. God, wat heb ik het allemaal gemist. Maar terwijl wij allemaal in de lampen hangen, wordt er in Den Haag nog altijd geformeerd. En het is toch wel belangrijk daar ook scherp op te zijn tussen alle feestjes door. Mijn wensenlijstje is goed gevuld, maar hoog op die lijst staat toch wel het invoeren van de 21e-eeuwse vaardigheden in het onderwijs als vast onderdeel van het curriculum.

Ik verdenk ze er op het Binnenhof van dat ze de formatiegesprekken afwisselen met een dansje hier en daar, want wat gaat het langzaam. Maar goed, Mark en Sigrid, mochten jullie dit lezen en dit onderwerp ontbreekt op de agenda, dan hoop ik dat het er alsnog op komt. Het is belangrijk voor de toekomstige mogelijkheden van onze kinderen en daarmee ook de concurrentiepositie en welvaart van Nederland. 

Bij iets dat zo cruciaal is voor de toekomst, moeten alle kinderen dezelfde kansen krijgen

65 procent van de kinderen die nu op de basisschool zitten, zal later een baan hebben die nu nog niet bestaat. Om goed te kunnen functioneren in een wereld die zo snel verandert, moeten onze kinderen bepaalde vaardigheden leren: de zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden. Denk hierbij aan kritisch en creatief denken, probleemoplossend vermogen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Zolang dit ontbreekt in het curriculum verlaten ieder jaar 200.000 kinderen de basisschool zonder de benodigde bagage voor de toekomst.

Over mijn kinderen hoeft niemand zich zorgen te maken. Programmeerles, LEGO robots, boekjes over mediawijsheid, wetenschap en techniek, alles wat ik kan verzinnen of vinden verschijnt op een goed moment in ons huis. Maar ik heb daar de kennis en middelen voor en ik vind dat, voor iets wat zo cruciaal is voor de toekomst, ieder kind dezelfde kansen moet krijgen. De ongelijkheid tussen de have’s en have not’s zal alleen maar verder toenemen zolang het van je school of ouders afhangt of je die vaardigheden wel of niet meekrijgt. Een achterstand die heel lastig is in te halen. De enige oplossing is het een verplicht onderdeel maken van het curriculum, alleen dan zullen alle kinderen er mee in aanraking komen.

Naast de kansen voor individuele kinderen - wat al reden genoeg zou moeten zijn - is het ook in het grotere plaatje van belang dat we dit eindelijk goed regelen. Het gebrek aan talent en diversiteit om maar iets te noemen, maar ook voor meisjes maakt het een groot verschil of ze al jong met technologie in aanraking komen. Het vergroot de kans dat ze later iets in die richting gaan doen en hun zelfvertrouwen groeit ten aanzien van dit onderwerp significant, wat weer bijdraagt aan de twee eerder genoemde punten.

Er wordt al jaren over gesproken, maar zolang scholen niet de middelen hebben om het daadwerkelijk in te voeren, zal het bij praten blijven. Met als gevolg dat de komende vier jaar nog eens 800.000 kinderen de basisschool verlaten zonder dat ze klaar zijn voor de toekomst. Mark, Sigrid, ik reken op jullie! Zorg ervoor dat we niet alleen roaring twenties, maar ook roaring thirties en fourties voor de boeg hebben.

Om te weten wat er allemaal mogelijk is, heb je rolmodellen nodig en om een rolmodel te worden, moet je durven pionieren. Dat is precies wat Janneke Niessen doet als technologie-ondernemer en investeerder. Ze deelt iedere week haar persoonlijke ervaringen als ondernemer en schrijft over welke bedrijven je écht wilt leren kennen. En over alles wat haar nog meer opvalt.

LEES MEER OVER