Close

Lees nu mijn Revenge Bedtime Procrastination Handboek en leer je eigen nachtrust saboteren als een baas

18 november 2021 11:11 / Floor Bakhuys Roozeboom
Columnist background Columnist image
F Floor Bakhuys Roozeboom (37) is schrijver en journalist. Ze woont in Haarlem met haar vriend en twee kleine kinderen. Hier deelt ze haar verwonderingen over de belangrijke (en minder belangrijke) zaken des levens.

Hé jij daar! Ja jij! Wil jij ook iedere ochtend als een natte krant aan de ontbijttafel zitten? Snak jij ook naar dat doffe, verdoofde gevoel dat alleen nét te weinig slapen je kan geven? Droom je van wallen, een rare knak in je nek en een algeheel gebrek aan levenslust? 

Dan is mijn grote Revenge Bedtime Procrastination Handboek misschien iets voor jou. Speciaal voor mensen die overdag nul tijd voor zichzelf hebben en daarom in de avonduren wraak willen nemen op het universum door zichzelf de kans op daadwerkelijk uitrusten en opladen te ontzeggen. Voor iedereen die graag de zoete revenge wil proeven van het terugverroveren van de me-time die je overdag zo hebt gemist, door eigenhandig je kostbare nachtrust in de fik te steken. Klinkt bekend? Kijk dan niet verder!

In een paar simpele stappen laat ik je zien hoe ook jij je hoognodige nachtrust kunt saboteren als een baas. Geen voorkennis nodig. Geen hulp van buitenaf. Alles wat je nodig hebt is een smartphone, tv of een laptop en een onverklaarbare drang om jezelf in de voet te schieten. Geloof me, voor je het weet loop ook jij zo’n felbegeerde helm van vermoeidheid te rocken, alsof er nooit meer een uitgeruste morgen zou zijn.

Twee glazen alcohol die je iets te snel na elkaar nuttigt, is optimaal

Een voorproefje? Met deze tips rol je deze week nog kreunend, steunend en vloekend uit je bed. Easy as pie. Succes gegarandeerd.                                                                                     

1. Plof na het eten op de bank en laat de allesomvattende 'ik kan mijn ogen niet meer ogen houden'-vermoeidheid als een golf van lauw badwater over je heen rollen.

2. Voel je dat je nog maar één ademhaling verwijderd bent van de wiegende, verkwikkende, troostende, voedende slaap, waar je al naar verlangt sinds het moment dat je ‘s ochtends bent opgestaan? Geef daar dan niet aan toe, maar 'zet iets op'. Maakt niet uit wat. Liefst niet iets waar je ook daadwerkelijk een gevoel van verrijking of voldoening uit haalt. Een medium grappige comedyserie die je al meerdere keren van A tot Z bekeken hebt en precies niets betekenisvols meer bijdraagt aan je leven is ideaal.

3. Kijk meerdere afleveringen zonder er werkelijk van te genieten omdat je ondertussen onafgebroken op je telefoon kijkt en sta af en toe op om naar te keuken te gaan om alles wat door kan gaan voor een snack uit de keuken te pakken en in je mond te stoppen. Jezelf hierbij beperken tot één voedselcategorie tegelijk is een typische beginnersfout.

4. Voor optimaal effect kun je een glas alcohol naar keuze toevoegen. Belangrijk is hierbij dat de alcohol niets toevoegt aan de beleving van de avond, behalve dan een toename van de toch al aanwezige vermoeidheid en een hongerklop rond een uur of elf. Eén glas is meestal voldoende. Twee glazen iets te snel na elkaar genuttigd is optimaal.

Laat je door mijn staat van dienst alsjeblieft niet intimideren. Begin gewoon

5. Beginnen je ogen te prikken of kun je nauwelijks nog volgen waar de aflevering over gaat? Niet opgeven, nu doorzetten! Dit is waar je met mindset echt het verschil kunt maken. Zet nog een aflevering op en blijf door je wimpers heen kijken tot je met een onnatuurlijke knak in je nek in slaap valt, een woeste droom wordt in gesleurd en een uur later wakker schrikt met de realisatie dat je de keuken nog moet opruimen en je tanden nog moet poetsen.

6. Ga vervolgens niet meteen naar bed, maar blijf nog minstens drie kwartier zitten scrollen op je telefoon. Zorg daarbij voor een gezonde afwisseling tussen angstaanjagend succesvolle mensen van je eigen leeftijd op Instagram, woestmakende meningen van onbekenden op twitter en doemberichten over de ondergang van de aarde. Als je jezelf kunt laten verleiden om nog even met wildvreemden in discussie te gaan over een lichtontvlambaar onderwerp is dat bonus.

7. Hijs jezelf van de bank, poets je tanden, was je gezicht, stap in bed en voel je lichaam onmiddellijk door je matras heen in de diepe zwarte afgrond van de slaap vallen. Sudder een paar uur in koortsachtige flarden van de matige comedyserie, angstaanjagend succesvolle mensen van je eigen leeftijd, woestmakende meningen op twitter en doemberichten over de ondergang van de aarde tot ze één apocalyptisch soepje zijn geworden in je onderbewuste.

8. Wordt wakker als een natte krant, verlangend naar de zoete, wiegende, verkwikkende, troostende, voedende slaap die je jezelf vanavond weer eens helemaal op jouw voorwaarden kan gaan zitten ontzeggen.

9. Herhaal voor blijvend resultaat.

Ps. Als het niet meteen lukt, wees dan niet te streng voor jezelf. Ik heb dit proces in vele jaren - met veel oefenen en vallen en opstaan - geperfectioneerd. Laat je door mijn staat van dienst alsjeblieft niet intimideren. Begin gewoon. Kleine stapjes. Als ik het kan, kan iedereen het. Ik geloof in jou. Nu jij nog.

Succes!

LEES MEER OVER